Skyddsjakt på älg – åtgärd för att klara skogsvårdslagen

Omfattande och återkommande betesskador av älgar vintertid innebär att Sveaskog inte kan uppfylla vare sig skogsvårdslagen eller företagets egna skötselmål i de aktuella områdena. Därför har Sveaskog ansökt om skyddsjakt av drygt 30 älgar i Bodens kommun. Syftet är att förhindra skador på egendom. Tillstånd för skyddsjakt beviljas av Länsstyrelsen.

Skyddsavskjutning av lg

Stora koncentrationer av älg under vintertid i kombination med ej uppfyllda avskjutningsmål under ordinarie jaktperiod innebär stora betesskador på områdets skogsplantor. Skogsstyrelsen har konstaterat att bestånden i området inte uppfyller skogsvårdslagens minimikrav på återbeskogning. Om en skogsägare inte uppfyller lagkravet riskerar den ett vite.

Sveaskog anser att nuvarande förvaltningssystem inte klarar av att hantera problemet med vandringsälg och koncentrationsområden då jakttiden på älg i normalfallet är slut innan älgarna når vinterbetesområden.

– Skyddsavskjutning är den sista åtgärden för att kunna komma till rätta med de omfattande betesskadorna kopplade till vandringsälg. Som det ser ut nu så planterar vi nya plantor som sedan älgarna äter upp vintertid och vi får vite från Skogsstyrelsen för att vi inte lyckas uppfylla lagkravet om återplantering. Det här är ett problem för många skogsägare, säger Mikael Lundberg, skogsvårdschef på Sveaskog.

Sveaskog har ansökt till Länsstyrelsen om att få använda helikopter för att genomföra avskjutningen, skoter för att kunna placera ut skyttar samt drönare för att kunna lokalisera älgar eftersom området är svårtillgängligt med mycket snö.

– Helikopter är en effektiv metod som utsätter älgarna för mindre stress och skada jämfört med en utdragen skyddsavskjutning på traditionellt sätt. Helikopter används redan vid skyddsavskjutning av annat vilt. Jakten är det enskilt viktigaste verktyget för att minska betesskadorna och när vi nu inte lyckades uppnå avskjutningsmålet tvingas vi till denna drastiska åtgärd för att kunna uppfylla skogsvårdslagen, säger Mikael Lundberg, skogsvårdschef på Sveaskog.

Sveaskogs ansökan sträcker sig fram till den 15 februari i skogsområden i Harads i Bodens kommun. Länsstyrelsen hanterar nu ansökan.

Fakta
Det är Länsstyrelsen i det aktuella länet som ger tillstånd för skyddsjakt.

För mer information, kontakta:
Sveaskogs presstjänst, 08-655 90 50, press@sveaskog.se

Sveaskog är Sveriges största skogsägare. Vi vill visa vägen till ett hållbart samhälle och vara ledande i utvecklingen av ett hållbart skogsbruk. Vår viktigaste uppgift är därför att bruka skogen så att klimatnyttan, den biologiska mångfalden liksom sociala och ekonomiska värden förstärks både nu och för framtida generationer. Vi har drygt 840 anställda i hela Sverige. Sveaskog ägs av den svenska staten. För mer information: www.sveaskog.se

Snabbfakta

Omfattande och återkommande betesskador av älgar vintertid innebär att Sveaskog inte kan uppfylla vare sig skogsvårdslagen eller företagets egna skötselmål i de aktuella områdena. Därför har Sveaskog ansökt om skyddsjakt av drygt 30 älgar i Bodens kommun. Skyddsjakt är en benämning på jakt som bedrivs för att förebygga skador på egendom som har uppkommit av vilda djur. Under skyddsjakt får även djur som är fridlysta, eller djur för vilka jakttiden inte är inne jagas, om de förutsättningar som anges i lagstiftningen är uppfyllda. Det är Länsstyrelsen i det aktuella länet som ger tillstånd för skyddsjakt.

Citat

Mikael Lundberg, skogsvårdschef på Sveaskog