Sveaskog blir ny medlem i Hagainitiativet

Sveaskog har blivit medlem i Hagainitiativet, ett nätverk som verkar för att minska näringslivets klimatpåverkan. Hagainitiativet vill också lyfta klimatfrågan högre upp på den politiska dagordningen. Medlemskapet betyder att Sveaskog förbinder sig att minska sina egna utsläpp.

Som det ledande skogsföretaget vill Sveaskog gärna arbeta med klimatfrågan även i konstellationer utanför vår egen bransch. Dessutom arbetar vi med att minska våra utsläpp med 30 procent till år 2020 och medlemskapet i Hagainitiativet blir en sporre i detta arbete, säger Per-Olof Wedin, Sveaskogs VD.

Vårt medlemskap motiveras också av att vi vill berätta mer om  skogens roll i omställningen från det fossila till det förnybara samhället. På energiområdet har vi hela scenariot med produktionen av förnybara drivmedel från skoglig råvara. Även andra produkter från skogen kan ersätta fossila råvaror och ett aktivt brukande skapar därför den största klimatnyttan, säger Per-Olof Wedin.

En viktig del av Hagainitiativets arbete är att lyfta klimatfrågan högre upp på den politiska dagordningen. Sveaskog blir en viktig röst i detta opinionsbildande arbete.

Skogsnäringen har länge varit en prioriterad bransch för Hagainitiativet och därför är vi stolta över att ha Sveaskog som ny medlem. Skogens möjligheter att binda koldioxid är något vi måste diskutera mer i en skogsnation som Sverige, säger Nina Ekelund, programdirektör för Hagainitiativet.

Hagainitiativet startades år 2010 antal av åtta företag: Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Fortum Värme, JM, Procter & Gamble Sverige, Stena Recycling, Statoil Fuel & Retail Sverige och Vasakronan. Efter det har Lantmännen, HK Scan Sweden, Löfbergs och McDonald´s anslutit.

Per-Olof Wedin, VD Sveaskog, tfn 08 – 655 91 74

Nina Ekelund, programdirektör för Hagainitiativet, 0735 - 022 464

Olof Johansson, miljöchef Sveaskog, tfn 0470 – 765 461

Sveaskog är Sveriges största skogsägare och säljer timmer, massaved och biobränsle. Dessutom gör Sveaskog markaffärer och utvecklar skogen som plats för jakt, fiske och andra naturupplevelser. Skogen med dess tillgångar är Sveaskogs kärnverksamhet och hållbar utveckling genomsyrar allt som görs. Omsättningen 2012 var 6,1 miljarder kronor och antalet anställda cirka 700.

Läs mer på www.sveaskog.se