Sveaskog ger 2 miljarder i extrautdelning

Report this content

Sveaskog ger en extrautdelning till staten om närmare 2 miljarder kronor eller 16,80 kronor per aktie. Det beslutades idag vid en extra bolagsstämma.

- Sveaskog har en stark balansräkning och god soliditet. Därför kan bolaget även i år leverera en extra utdelning till staten, utöver ordinarie utdelning som beslutas vid årsstämman i april 2008. Samtidigt fortsätter bolaget att investera i skogsskötsel med hög miljöambition, i ny teknik i skogsbruket och fler användningsområden för skogsråvaran, säger Sveaskogs styrelseordförande Bo Dockered.

Under 2006 delade Sveaskog ut totalt 1,9 miljarder kronor. Det inkluderade en extra utdelning efter försäljningen av industrirörelsen AssiDomän Cartonboard i Frövi till Korsnäs. Efter avyttringen av Cartonboard och en översyn av Sveaskogs kapitalstruktur konstaterades att en betydande extrautdelning skulle kunna göras även 2007.

2007 års extrautdelning om 1 988 666 971 kronor, eller 16,80 kronor per aktie, kommer att ske den 19 december. Den möjliggörs genom Sveaskogs goda soliditet och starka kassaflöde.

- Sveaskog utvecklas som renodlat skogsägande företag i linje med uppdraget från ägaren. Rollen som oberoende aktör på virkesmarknaden är viktig eftersom Sveaskog bidrar till att öka konkurrensen och priset på skogsråvaran. Därigenom ökar bolaget skogskapitalvärdet för såväl staten som alla privata skogsägare, tillägger Bo Dockered.