Sveaskog gör nya biobränsleaffärer i Stockholm

Sveaskog utökar sitt affärssamarbete med E.ON och kommer bränsleåret 2011-2012 att få leverera biobränsle till företagets värmeverk i Bålsta och Vaxholm. Affären innebär en leverans av totalt 25 000 M3 Fub stamvedsflis.

- Sveaskog blir ensam leverantör av oförädlade biobränslen till E.ON:s pannor i Bålsta och Vaxholm. Förutsättningen för att vi lägger hela affären hos en leverantör är att vi ser Sveaskog som en pålitlig och långsiktig affärspartner, säger Henrik Ingvarsson, bränsleinköpare på E.ON.

För att kunna garantera en jämn leverans av bränsle till Vaxholm och Bålsta har Sveaskog förvärvat två mindre terminaler i Bålsta respektive Vallentuna. På terminalerna håller Sveaskog ett lager av rundvirke som kan flisas. Detta gör att Sveaskog har flexibilitet mot både kund och leverantör.

- Skulle något hända som stör vår logistik av virke ut från skogen, till exempel svåra väderförhållanden, har vi några veckors lager på våra terminaler som vi kan falla tillbaka på. Dessutom gynnar det våra leverantörer att vi snabbt kan skota ut virket vi avverkar på deras skogsfastighet eftersom vi mellanlagrar det på terminalerna, säger Mathias Carlsson, säljare i Bergslagen.

- Det är alltid roligt att dra igång leveranser till nya kunder. I Vaxholm tar vi hand om hela kedjan och hjälper även till med hanteringen av råvaran hos kunden med hjälp av vår entreprenör, säger Börje Eriksson, logistiker Sveaskog.

Mathias Carlsson, säljare Sveaskog, tfn 070 - 641 88 68

Börje Eriksson, logistiker Sveaskog, tfn 070 – 382 44 90

Henrik Ingvarsson, bränsleinköpare E.ON, tfn 070 – 297 32 44

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter 7 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se