Sveaskog höjer virkespriserna

Sveaskog höjer virkespriserna

Sågverkens försäljning går bra och efterfrågan på både timmer och massaved har ökat stadigt. Sveaskog i Bergslagen höjer därför priserna vid inköp av virke.

- Vi höjer massavedspriserna till våra virkesleverantörer i Värmlands, Örebros, Södermanlands och Västmanlands län med 25 kr/m3fub denna vecka, säger Mats Tegmyr, marknadsansvarig på Sveaskog i Bergslagen.

- Timmerpriserna kommer också att höjas. Vi räknar med en uppgång med 40-50 kr/m3to (35-45 kr/m3fub) i Mellansverige från den 1 januari år 2010.

Särskilt sågverken brukar ligga tidigt i spåret vid konjunkturuppgångar. Både valutaeffekter och en låg produktion i våra konkurrentländer har gett en klar fördel för den svenska träindustrin.

- Med de prishöjningar på virke som vi nu genomför hoppas vi att skogsägarnas intresse för att leverera virke ökar, säger Mats Tegmyr.

För mer information: Mats Tegmyr, marknadsansvarig Sveaskog Bergslagen, tfn 070-536 95 86 Esbjörn Wahlberg, pressansvarig Sveaskog, tfn 070 – 231 35 02

Sveaskog är Sveriges största skogsägare med 3,3 miljoner hektar produktiv skogsmark och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat med stor miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. Företaget omsätter 7 miljarder kronor och har cirka 730 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter drygt 7 miljarder kronor och är ca 740 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se