Sveaskog långt framme i upparbetningen efter stormen Dagmar

Report this content

Sveaskog ser nu slutet på upparbetningen av den skog som fälldes av stormen Dagmar som drog in över södra Norrland annandag jul 2011. Uppskattningsvis stormfälldes en halv miljon kubikmeter virke på Sveaskogs mark. Cirka 60 procent av den stormfällda skogen är mellan 40-60 år. Upparbetningen har pågått i snart ett halvår.

-Vi fattade snabbt beslutet att koncentrera alla våra maskinlag i södra Norrland hit. Vi är långt framme i arbetet och närmar oss nu slutet på upparbetningen. Vi har koncentrerat oss på att upparbeta grövre skog i bestånd med stor andel gran för att inte ge granbarkborren en yngelplats, säger Per-Åke Persson, resultatområdeschef för Sveaskog.

Stormen Dagmar orsakade marknadsstörningar i södra Norrland med mindre virkesvolymer eftersom upparbetningen av stormfällt virke är tidskrävande. Sveaskog har lyckats hålla kunderna skadefria genom att lyfta in resurser från både norr och söder för att upparbeta och transportera virket. Dessutom har Sveaskog identifierat nya logistiklösningar som gjort det möjligt att behålla planerade leverensflöden.

-I sådana här situationer är det såklart en fördel att vara en skogsägare med stora resurser. Dessutom tvingas vi att tänka i nya banor och de förbättringarna i verksamheten tar vi med oss framöver, säger Per-Åke Persson.

Upparbetningen kommer att fortsätta en bit in i det tredje kvartalet år 2012 för att sedan avslutas. Utöver de marknadsmässiga skälen att så snabbt som möjligt upparbeta det stormfällda virket finns även krav från Skogsstyrelsen på att få ut virket. Anledningen är att granbarkborren ser stormfällt virke som en yngelplats.

För mer information:

Per-Åke Persson, resultatområdeschef Ljusdal Sveaskog, tfn 070-618 70 25
Hans Welff, marknadsområdeschef MO Mitt, Sveaskog, tfn 070-206 19 30
Esbjörn Wahlberg, pressansvarig Sveaskog, tfn 070 – 231 35 02

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter 7 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se

Taggar: