Sveaskog levererade 3 TWh biobränsle år 2011

År 2011 blev det 15:e året i rad som Sveaskog ökade sin biobränsleaffär och för första gången levererade man mer än 3 TWh förnyelsebar energi under ett år. Biobränsleaffären uppgick år 2011 till 650 miljoner kronor.

– Energiaffären blir allt viktigare för skogsägare och Sveaskog är ett bra exempel. Även om alla nu tittar internationellt för nästa marknadsexpansion så finns det utrymme att växa även nationellt, sägerRoger Johansson, biobränslekoordinator på Sveaskog.

Sveaskog investerar mycket i att få till stånd en effektivare biobränsleproduktion för att pressa sina kostnader. Under år 2011 lyckades Sveaskog bland annat utverka en bättre torrhalt i groten – grenar och toppar – något som är av avgörande betydelse för lönsamheten i energiaffären.

– Vi har till exempel gått över till att skota groten direkt efter avverkning, på det viset får vi ut större volymer och torrare grot. Skogsägarna som vi köper skog av tjänar också på detta eftersom betalningen grundar sig på energiinnehållet i bränslet, säger Roger Johansson.

Sveaskog arbetar även på andra fronter för att öka lönsamheten i biobränsleaffären. Huggbilar som lastar och flisar på plats och sedan transporterar biobränslet används i större utsträckning och transporterna på tåg ökar.

– Det traditionella skogsbruket har mycket att lära av den uppfinnariver och nyfikenhet som finns kring ny teknik, logistik och kundsamarbeten i vår biobränsleverksamhet, säger Roger Johansson.

Roger Johansson, biobränslekoordinator Sveaskog, tfn 070-601 51 03

Esbjörn Wahlberg, pressansvarig Sveaskog, tfn 070 – 231 35 02

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter 7 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se