Sveaskog levererar 100 000 m3 talltimmer till Norrfog

Sveaskog levererar 100 000 m3 talltimmer till Norrfog

Sveaskog har fått förtroendet att bli råvaruleverantör när sågverket Norrfog och möbeltillverkaren Hedlunda Industri AB gör en storsatsning på tillverkning av furumöbler. Satsningen skapar 100 nya jobb i Västerbottens inland. Sveaskog ska årligen leverera 100 000 m3 talltimmer.

Slutprodukten, furumöbler, kommer att säljas i Ikeas varuhus över hela världen. Både Norrfog i Malå och Hedlunda Industri AB i Lycksele kommer att investera totalt en kvarts miljard kronor i ny produktionskapacitet. Sammanlagt kommer cirka 100 personer att nyanställas, cirka 30 i Malå och 70 i Lycksele.

– Det här är en väldigt glädjande nyhet för oss och hela bygden, säger Jerry Johansson, VD för Hedlunda Industrier AB.

Sveaskog kommer, när allt är intrimmat, att ha femdubblat sin leverans till Norrfog jämfört med idag.

- Vi har tillsammans med Norrfog och Hedlunda Industri diskuterat oss fram till lösningar som passar alla parter, säger Roger Johansson, marknadsansvarig i Norr- och Västerbotten.

Sveaskog ska leverera korta och klena kubbstockar, 2,6 meter långa. Stocktypen ska vara av en speciell kvalitet med färska kvistar, som sedan sågas i lameller och limmas vid Norrfogs anläggning ihop till massiva skivor för möbeltillverkning.
– Det här är en stockkvalitet som vi plockar fram i gallringar och i toppstockar i gamla träd vid slutavverkning, säger Roger Johansson.
Råvaran tas i en 10-15 mils radie från Glommersträsk. Här finns stora arealer med yngre och medelålders skog som kommer att vara gallringsmogen de närmaste tjugo åren.
– Avtalet höjer värdet på skogen vilket är goda nyheter för våra virkesleverantörer, de privata skogsägare som vi köper virke av, säger Roger Johansson.

För mer info: Roger Johansson, marknadsansvarig Sveaskog Norr- och Västerbotten, tfn 070-686 18 22 Esbjörn Wahlberg, pressansvarig Sveaskog, tfn 070 – 231 35 02

Sveaskog är Sveriges största skogsägare med 3,3 miljoner hektar produktiv skogsmark och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat med stor miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. Företaget omsätter 7 miljarder kronor och har cirka 730 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter drygt 6 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se