• Sveaskog/

Sveaskog och Svenska Skidskytteförbundet i nygammalt samarbete med barn och unga i fokus

Report this content

Sveaskog har inlett ett långsiktigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet för att främja återväxten inom svenskt skidskytte. Samarbetet sträcker sig över fyra säsonger, till och med år 2027.

- Skidskytte är en av våra mest folkkära sporter med ett framgångsrikt och jämställt landslag. Sveaskog är verksamma över hela landet och vistelse i skog och mark ligger oss varmt om hjärtat. Genom vår lokala förankring vill vi bidra till att öka tillgängligheten och möjligheten för ungdomar att utöva skidskytte som idrott. Under avtalsperioden kommer skidskytteläger genomföras runt om i Sverige där barn och unga från hela landet kan delta, säger Erik Brandsma, vd på Sveaskog.

I det nya samarbetsavtalet kommer Sveaskog utöver att vara huvudpartner till Sveaskog Camps, också vara teampartner till Svenska Skidskytteförbundet och tävlingspartner till samtliga nationella TV-sända och streamade tävlingar, inkluderande SM och Sverigepremiären i Idre Fjäll.

Nygammalt samarbete

Sveaskog och Svenska Skidskytteförbundet har samarbetat tidigare mellan åren 2008 och 2014, ett samarbete som starkt bidragit till den starka utveckling som skidskyttesporten haft de senaste 15 åren. Inom ramen för det tidigare samarbetet genomfördes ett projekt med att utveckla skidskytte med luftgevär för barn och ungdomar. Satsningen har gjort sporten betydligt mer tillgänglig över hela landet och har medfört att många ungdomars skidskyttedrömmar kunnat förverkligas.

- Då, liksom nu, är det ungdomarna som är i fokus för det här samarbetet, säger skidskytteförbundets generalsekreterare Rikard Grip. Allt fler ungdomar över hela landet vill utöva skidskytte och nu ska vi tillsammans med Sveaskog se till att de får chansen att vara en del av den här fantastiska idrotten.

Sveaskog Camps kommer engagera regioner och föreningar över hela Sverige och ska bidra till idrotts- och rörelseglädje. Värt att notera att det inte är en elitsatsning utan att bredd och inkludering är i fokus.

- Jag var med och startade upp luftgevärsprojektet tillsammans med Sveaskog för 15 år sedan och vet hur mycket det har betytt för utvecklingen av skidskytte i Sverige. Luftgevärsprojektet fortsätter att ha stor betydelse för vår utveckling och nu ser vi fram emot att ta nästa steg, säger svenskt skidskyttes nationella chef, Ulrika Öberg.

Om avtalet

Samarbetet sträcker sig över fyra säsonger till och med 2027 och innebär att Sveaskog:

• är huvudpartner till satsningen på Sveaskog Camps, ett ungdomsläger med breddfokus för barn och unga upp till 15 år.​ Sveaskog Camp är öppna och tillgängliga för alla skidskytteungdomar landet över​ och innehåller inspirationsdelar från ledare eller aktiva från landslaget. Varje år genomförs fem regionala camps ute i landet fördelade över Sveaskogs regioner.
  • har associationsrättigheter till hela Svenska Skidskytteförbundets verksamhet inklusive det folkkära landslaget, vilket ger spännande möjligheter till gemensam kommunikation.
  • är tävlingspartner till samtliga nationella TV-sända och streamade tävlingar.

Avtalet mellan Sveaskogs Förvaltnings AB och Svenska Skidskytteförbundet gäller till säsongen 26/27, med möjlighet till förlängning.

För mer information, kontakta:

Sveaskogs presstjänst, 08-655 90 50, press@sveaskog.se