Sveaskog säljer mark i Skillinge till Simrishamns kommun

Sveaskog säljer en skogsfastighet på 11 hektar i Skillinge till Simrishamns kommun. Marken säljs eftersom den inte stödjer bolagets kärnverksamhet skogsbruk. Beslutet att förvärva fastigheten fattades av Simrishamns samhällsbyggnadsnämnd på torsdagen.

- Det känns väldigt bra att nu kommunen köper denna skogsfastighet, säger Björn Larsson, fastighetschef på Sveaskog. Vår önskan har hela tiden varit att sälja marken till någon som kan förvalta den på bästa sätt och där ser vi kommunen som en bra köpare. Med den här lösningen framåt kommer medborgarna fortsatt kunna njuta av skogen.

- Det är fantastiskt att äntligen vara i hamn, nu kan vi säkerställa att Skillingeskogen kommer att tas hand om på allra bästa sätt. Jag vill även passa på att rikta ett stort tack till alla medborgare som också synliggjort hur betydelsefullt området är för byn, säger Carl-Göran Svensson (C), ordförande i samhällsplaneringsnämnden, Simrishamns kommun.

- Jag är väldig nöjd med att kommunen nu genom förvärvet får rådighet över skogen. Nästa steg blir att tillsammans med Skillingebor och Länsstyrelsen fundera över hur kan vi göra skogen ännu mer tillgänglig för kommuninvånare och besökare genom att utveckla de fantastiska möjligheterna för friluftsliv som redan finns där, säger Åsa Simonsson, samhällsbyggnadschef, Simrishamns kommun.

Fastigheten heter Simrishamn Hoby 2:3 och köpeskillingen är 3,5 miljoner kronor.

Frågor till Sveaskog besvaras av Björn Larsson, fastighetschef på Sveaskog, 070-372 37 91.

Frågor till Simrishamns kommun besvaras av Åsa Simonsson, samhällsbyggnadschef, Simrishamns kommun, 0414-81 92 07 och kan också besvaras av Carl-Göran Svensson (C), ordförande i samhällsplaneringsnämnden, Simrishamns kommun, 0702-16 44 41.