Sveaskog sätter 30 miljoner plantor i år

Sveaskog sätter 30 miljoner plantor i år

Sveaskog sätter i år drygt 30 miljoner plantor på knappt 14 000 hektar, vilket är en yta som motsvarar Maltas storlek. 1,4 miljoner plantor kommer att vara Conniflex-behandlade, vilket är rekordmånga.

– Planteringen pågår ända fram till början av september, med undantag för sommaruppehåll i juli, säger Johan Oskarsson, skogsvårdsledare i Västerbotten.

Hur många och vilken typ av plant som sätts avgörs av marktyp, klimat samt tillgång till vatten. Sveaskog sätter en liten del av alla plantor med egen personal och merparten av plantorna sätts av ett 30-tal entreprenörer över hela landet.

– För att sätta plantor anlitar vi olika entreprenörer som engagerar mellan 100 – 200 personer varje dag under den tid som plantsättningen pågår. Plantorna som sätts är mellan 1-2 år gamla och i Götaland kommer 700 000 att vara Conniflex-behandlade, säger Ulf Allvin, skogsvårdsledare i Sveaskog i Götaland.

De första åren efter plansättningen är kritiska, framförallt på grund av snytbaggen. Snytbaggen angriper plantan för att få näring och gnager i detta syfte bort den skyddande barken, vilket får till följd att plantan dör. En Conniflex-behandling innebär att ett skyddande lager av miljövänligt lim och sandkorn sprutas på plantan, vilket förhindrar snytbaggen att få ett grepp om den med käkarna.

Fakta: * I Götaland kommer det att sättas 6,5 miljoner plant, varav 700 000 är Conniflexbehandlade * I Bergslagen kommer det att sättas 3,5 miljoner plant, varav 700 000 är Conniflexbehandlade * I Södra Norrland kommer det att sättas 4,8 miljoner plant * I Västerbotten kommer det att sättas 8,5 miljoner plant * I Norrbotten kommer det att sättas 7,5 miljoner plant För mer info: Stefan Mattsson, skogsvårdsansvarig Sveaskog, tfn 070-662 31 54 Esbjörn Wahlberg, pressansvarig Sveaskog, tfn 070 – 231 35 02

Sveaskog är Sveriges största skogsägare med 3,3 miljoner hektar produktiv skogsmark och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat med stor miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. Företaget omsätter 7 miljarder kronor och har cirka 730 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter drygt 6 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se