Sveaskog ska avverka 100 000 m3 i Örebro

Report this content

Sveaskog har fått uppdraget att sköta avverkningarna i Örebro kommuns 5 500 hektar stora skogsinnehav. Den årliga avverkningen och virkesleveransen kommer att ligga på runt cirka 20 000 m3, inklusive biobränsleuttaget. Avtalet sträcker sig över tre år med option på ytterligare två år.

- Vi ser fram emot att få fortsätta att ta hand om avverkningen i Örebro. Det är en utmaning att avverka i tätort, det ställer stora krav på samverkan, säkerhet och information, säger Håkan Andersson, virkesköpare på Sveaskog.

Sveaskog kommer att sköta både slutavverkningar, naturvårdsskötsel och löpande gallringar. Biobränslet hamnar hos Frövi och timret körs till Setras sågverk i Skinnskatteberg och Hasselfors.

- Förutom avverkningarna i produktionsskogen kommer Sveaskog att bedriva naturvårdsskötsel i naturreservat och rekreationsskogar, till exempel i Varbergaskogen och Öknaskogen. Örebro kommun värnar mycket om den biologiska mångfalden, säger Ulf Andersson, skogsvaktare i Örebro.

Den tätortsnära skogsavverkningen kräver mycket av de entreprenörer som utför arbetet åt Sveaskog.

- Det är helt klart stora utmaningar för maskinförarna. De ska både vara tekniskt skickliga och kunna arbeta under högt tempo och med kort varsel. Det är ofta snabba puckar när det till exempel gäller avverkning på exploateringsmark, säger Håkan Andersson, virkesköpare i Sveaskog.

Avtalet - som sträcker sig över fem år om de två optionsåren faller ut - är en betydande affär för Sveaskog.

- Örebro blir en av Sveaskogs största enskilda leverantörer och i särklass den mest omfattande affärsrelationen vi har med en kommun, säger Helene Carlsson, Sveaskogs inköpsledare i Örebro.

För mer information:

Håkan Andersson, virkesköpare Sveaskog, tfn 070 – 514 77 62
Ulf Andersson, skogsvaktare i Örebro kommun, tfn 019 – 21 17 55
Helene Carlsson, inköpsledare i Sveaskog Bergslagen, tfn 070 – 608 56 92

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter 7 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se

Taggar: