Sveaskog vill öka affärsvolymerna i Skåne

Sveaskog vill öka affärsvolymerna i Skåne

Sveaskog har fått sin första energikund i Skåne, C4 Energi i Kristianstad. Affären innebär en leverans på 30 000 MWh biobränsle med start den 1 oktober. Sveaskog vill ta upp kampen med de stora biobränsleleverantörerna i Skåne.

- Vi är Skånes största skogsägare och med denna affär kliver vi in i energisektorn. Vi ska bli bättre på att öka vår marknadsandel, säger Patric Selin, marknadschef i Sveaskog.

Affären med C4 i Kristianstad består av grotflis som kommer från avverkningar i Sveaskogs innehav i Skåne och västra Blekinge. 30 000 MWh motsvarar ungefär 15 000 m3 rundved och ger motsvarande elenergi till 2000 hus under ett år.

- Affären med Sveaskog säkerställer vårt bränslebehov och är ett stabilt komplement till andra leverantörer. Det är alltid bra när det finns många aktörer på marknaden, säger, Karl-Åke Johansson, affärsområdeschef Värme på C4 Energi.

Sveaskog för samtal med andra energiproducenter i Skåne och hoppas inom kort kunna presentera fler affärer.

- Vår skog ligger i huvudsak i mellersta och östra Skåne, men vi kan erbjuda bra priser och säkra leveranser till biobränslekunder i hela Skåne. Det är bra med konkurrens, vi tror att branschen mår bra av flera leverantörer, säger Patric Selin.

För mer information: Patric Selin, marknadschef Sveaskog, tfn 076-119 54 92 Karl-Åke Johansson, affärsområdeschef Värme C4 Energi, tfn 0733-73 76 01 Esbjörn Wahlberg, pressansvarig Sveaskog, tfn 070 – 231 35 02

Sveaskog är Sveriges största skogsägare med 3,3 miljoner hektar produktiv skogsmark och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat med stor miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. Företaget omsätter 7 miljarder kronor och har cirka 730 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter drygt 6 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se