Sveaskogs åtgärder för hållbart skogsbruk under fjärde kvartalet 2021

Report this content

I Sveaskogs långsiktiga inriktning som lanserades i april 2021 förenas fokus på fortsatt hög och säker virkesleverans med kraftfulla insatser för ett hållbart skogsbruk och åtgärder för att öka den biologiska mångfalden. Detta sker för att på olika sätt stärka skogens motståndskraft mot klimatförändring och angrepp som annars bland annat kan resultera i virkesförluster och minskade ekologiska värden. Under kvartal fyra genomfördes flera nya åtgärder.

Sveaskogs ambition är att vara ledande i utvecklingen av ett hållbart skogsbruk.

- Det innefattar bland annat uthålliga och säkra leveranser av förnybar råvara till våra kunder, liksom att bidra till såväl den internationella Agenda 2030 som nationella miljö- och klimatmål. Det är vårt ansvar att förvalta skogen med målet att balansera och utveckla ekonomiska, ekologiska och sociala värden, säger Erik Brandsma, vd på Sveaskog.

Här följer några exempel på åtgärder i programmet för hållbart skogsbruk som Sveaskog genomfört under det fjärde kvartalet 2021.

De brukade skogarna

I södra Sverige har Sveaskog gjort en översyn av ståndortsanpassningen för att öka variationen i skogarna. I praktiken innebär det att se över trädslagsfördelningen i de föryngringar som bolaget gör för att möta klimatförändringarna. En ökad andel björk och sibirisk lärk är exempel på hur bolaget arbetar med att öka variationen. För att kunna styra rätt trädslag till rätt plats har Sveaskog tagit fram ett nytt beslutsstöd för val av föryngringsträdslag till de som är områdesansvariga. Bolaget har även tagit fram en skötselplan för förädlad björk.

Under kvartalet fortsatte arbetet med att genomföra hyggesfria avverkningar i ekoparkerna Raslången och Böda i Götaland. Även arbetet med utökad röjning och gallring i renskötselområden på flera platser fortsatte. Detta underlättar inte enbart skogsbruket utan även renarnas förflyttning och renbetet. Arbetet har skett och sker fortsatt i samverkan/samplanering med samebyarna.

Vattnet i skogen

Under kvartalet fortsatte Sveaskog med våtmarksrestaureringar och att återställa vattendrag till deras ursprungliga form, som det såg ut innan mänsklig påverkan till följd av bland annat flottning.

Naturvårdsskogarna

Skogsutredningen som lades fram i slutet av 2020 föreslog att cirka 500 000 hektar stora sammanhängande naturskogar med dokumenterat höga naturvärden i och i anslutning till fjällnära skog skulle skyddas långsiktigt. Ungefär 50 000 hektar av dessa ligger på Sveaskogs mark och när utredningen presenterades hade Sveaskog redan avsatt 75 procent av denna areal som naturvårdsskog. Bolaget beslutade efter skogsutredningen att avsätta även de resterande 25 procenten som avgränsats i utredningen. I skogspropositionen som lades fram i slutet av året skriver regeringen att dessa fjällnära statliga skogar bör skyddas formellt så snart det är möjligt och att Sveaskogs marker ska kvarstå i bolagets ägo.

- Det är vi positiva till och vi har under kvartalet inlett samtal med Naturvårdsverket och berörda länsstyrelser för att få till ett så effektivt genomförande som möjligt. Det innebär även att andelen formellt skyddad produktiv skogsmark på Sveaskogs markinnehav ökar från 7 procent till 8,5 procent, säger Erik Brandsma, vd på Sveaskog.

Under kvartalet genomförde Sveaskog även flera andra naturvårdande skötselåtgärder i hela landet. I Ekopark Hornsö har bolaget utfört olika punktinsatser för att härma de positiva effekter brand kan ha för den biologiska mångfalden i skogen. Bland annat har död ved av tall skapats och för att efterlikna brandljud (naturliga ärr som uppstår på träd efter brand) har barken påverkats med hjälp av olika manuella metoder, eldat intill tallarna eller påverkat träd på andra sätt. Allt detta görs för att skapa miljöer för den biologiska mångfalden.

Utanför Lycksele, i Västerbotten har Sveaskog utfört drygt 20 hektar naturvårdande skötsel. Genom att hugga ut barrträd och skrapat barken från träd har lövträd och äldre tallar gynnats och mängden död ved ökat i området. På Lidmyråsen utanför Vindeln, Västerbotten har motorsågen använts för naturvårdande skötsel. Genom att ta bort eller skada konkurrerande gran har flera hundra år gamla naturvärdestallar getts möjlighet att fortsätta stå stolta lång tid framöver och samtidigt har mängden död ved ökat i området.

Här kan du läsa mer om de aktiviteter som genomförts under fjärde kvartalet 2021.

Sveaskogs Presstjänst