• Sveaskog/

Sveaskogs delårsrapport januari–juni 2024: Fokus på marknad och effektivitet ger resultat

1 april – 30 juni 2024

• Nettoomsättningen ökade med 7 procent till 2 224 MSEK (2 075). Virkespriserna ökade med i genomsnitt 11 procent medan leveransvolymerna minskade med 2 procent. Övrig omsättning minskade med 2 procent och är främst hänförlig till upplåtelser, plantor och övrig försäljning.

• Genomsnittspriserna på leveranser från egen skog har ökat 20 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

• Det operativa rörelseresultatet ökade med 11 procent och uppgick till 500 MSEK (449). Högre virkespriser har mötts av ökade kostnader för avverkning och skogs- och naturvård.

• Resultatandel i intresseföretag uppgick till 5 MSEK (14).

• Den redovisade värdeförändringen på växande skog uppgick netto till 168 MSEK (–279).

• Kvartalets resultat uppgick till 524 MSEK (121), motsvarande 4,43 kronor (1,03) per aktie.

1 januari–30 juni 2024

• Nettoomsättningen ökade med 4 procent till 4 394 MSEK (4 226). Virkespriserna ökade med i genomsnitt 12 procent medan leveransvolymerna minskade med 7 procent. Övrig omsättning minskade med 1 procent.

• Genomsnittspriserna på leveranser från egen skog har ökat 19 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

• Det operativa rörelseresultatet ökade med 8 procent och uppgick till 1 092 MSEK (1 011). Högre virkespriser har mötts av lägre volym från egen skog samt ökade kostnader för avverkning och skogs- och naturvård.

• Resultatandel i intresseföretag uppgick till –32 MSEK (8).

• Den redovisade värdeförändringen på biologiska tillgångar uppgick netto till 199 MSEK (26).

• Periodens resultat uppgick till 924 MSEK (768), motsvarande 7,80 kronor (6,49) per aktie.

Kommentar från Sveaskogs VD och koncernchef Erik Brandsma:

- Marknaden för Sveaskogs produkter har varit fortsatt god under kvartalet och allt fler kunder värdesätter vår leveranssäkerhet. Priserna för alla sortiment har utvecklats väl och befinner sig på rekordnivåer. Vi noterar i dagsläget en stark massamarknad med god efterfrågan på förpackningar och kraftliner. Sågverken har fortfarande en utmanade marknad med höga råvarupriser och en svag byggmarknad i större delar av Europa. Energivedspriserna är fortfarande höga trots sommarsäsongen och vi förutspår en fortsatt hög nivå under hösten när lagren inför vintern ska fyllas.

- Vi verkar för att hitta en balans mellan säkrande av skogsråvara till industrin och avsättningar för att säkerställa hänsyn till naturvårdande och sociala intressen. Att balansera olika intressen och optimera värdeskapandet är tillsammans med ett mer varierat skogsbruk en viktig del av vår strategi. Den pågående gröna omställningen bidrar till att utveckla våra befintliga affärer och skapar möjligheter till nya.

För mer information, kontakta:

Erik Brandsma, VD och koncernchef, 010-471 81 50

Claes Rasmuson, CFO, 010-471 80 20

Sveaskogs presstjänst, 08-655 90 50, press@sveaskog.se

Sveaskog är Sveriges största skogsägare och ägs av svenska staten. Vårt uppdrag är att skapa värde ur vår skog och mark genom en ansvarsfull och långsiktig förvaltning, samtidigt som vi bidrar till att Sveriges nationella miljö- och klimatmål och att de globala målen i Agenda 2030 nås. Varje dag arbetar våra drygt 800 medarbetare för att balansera skogens och markens ekologiska, ekonomiska och sociala värden för att säkerställa livskraftiga skogar för framtiden.