Kraftvärme, fjärrvärme och fjärrkyla kan utveckla det hållbara samhället om hindren undanröjs

Energimyndighetens rapport "Heltäckande bedömning av potentialen för att använda högeffektiv kraftvärme, fjärrvärme och fjärrkyla” överensstämmer i stort med branschens bedömning och den forskning som finns på området. Det anser Svensk Fjärrvärme i sitt remissvar. Det finns dock hinder som bör undanröjas skyndsamt.

Kraftvärme, fjärrvärme och fjärrkyla är viktiga för att energieffektivisera och utveckla det hållbara samhället. Med rätt förutsättningar är möjligheterna till utbyggnad stora, till nytta för både kunder, leverantörer och samhället i stort.

Energimyndigheten lyfter i sin rapport, "Heltäckande bedömning av potentialen för att använda högeffektiv kraftvärme, fjärrvärme och fjärrkyla, ER2013:24”, fram både exempel på den samhällsekonomiska nyttan med fjärrvärmen och dess miljövinster. Myndigheten presenterar även en lista på hinder för att förverkliga potentialen. I beskrivningen av hindren anser Svensk Fjärrvärme att myndigheten har varit väl försiktig. Ett av de största hindren för att förverkliga potentialen för fjärrvärme är dagens utformning av energikraven i Boverkets byggregler. De snedvrider konkurrensen på uppvärmningsmarknaden, vilket även tydliggjorts av regeringen i Budgetpropositionen för 2014.

- Byggreglerna påverkar också potentialen för kraftvärmen, den samtidiga produktionen av el och värme, eftersom det finns risk att värmeunderlaget slås undan. Då kommer ingen ny kraftvärme att byggas, och även den befintliga riskerar att försvinna, säger Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme.

De hinder som snarast måste undanröjas är:

• Boverkets byggregler, som måste bli teknikneutrala. Dagens byggregler baseras på "köpt energi" i stället för "använd energi" och missgynnar gemensamma uppvärmnings­former som fjärrvärme, och därmed en totalt sett effektivare energi­användning.
  • Skattefriheten för egenproducerad vindkraft, som måste begränsas. Sedan rättspraxis klargjort att det inte finns någon begränsning satsar allt fler kommuner och bostadsföretag på egen vindkraft. Det är lovvärt, men effekten blir att fjärrvärmen inte har en chans att konkurrera med värmepumpar som använder egen vindkraft, som därmed är befriad från energiskatt.
  • Fastighetsbeskattning av elcertifikat, som bör tas bort. Svensk Fjärrvärme anser att fastighetsbeskattningen av elcertifikat strider mot syftet med elcertifikatsystemet.
  • Definitionen av elcertifikatsberättigade biobränslen, som bör ses över för att få konkurrensneutrala villkor mellan Sverige och Norge.

Svensk Fjärrvärmes medlemmar levererar i dagsläget närmare två tredjedelar av elen från kraftvärme, cirka 98 procent av fjärrvärmen och i princip all fjärrkyla i Sverige. Genom stora investeringar har branschen bidragit till stora energieffektiviseringar och minskade utsläpp. Dels genom att ersätta många enskilda värmekällor i tätorterna med en gemensam, med effektiv förbränning och rening, dels genom att byta ut bränslet till förnybar och återvunnen värme.

Den samhällsekonomiska nyttan av fjärrvärmen är stor. Utan fjärrvärme skulle Sveriges årliga elanvändning öka med cirka 5 TWh, eller ungefär en procent - en ytterligare påfrestning för ett redan utsatt elnät. Kraftvärmen bidrar också med decentraliserad elproduktion i tätbebyggda områden.

Även miljövinsterna är stora eftersom fjärrvärme minskar påverkan på luft och klimat då gemensam produktion av värme innebär effektivare rening och ger mindre utsläpp av partiklar och klimatgaser. Fjärrvärme minskar också avfallets påverkan på miljön eftersom fjärrvärmen tar vara på energin som uppstår när vi förbränner avfall. Utan fjärrvärme skulle även värmen som uppstår i våra industrier gå till spillo. Dessutom skulle industriföretagens kostnad för kylning öka, när värmen inte längre leds bort effektivt.

Läs hela Svensk Fjärrvärmes remissvar på www.svenskfjarrvarme.se.

Annika Johannesson, kommunikationschef: 08-6772707, annika.johannesson@svenskfjarrvarme.se