PÅMINNELSE: Imorgon lanseras fjärrvärmens lokala miljövärden

Sammanställningen av fjärrvärmens lokala miljövärden för 2010 är nu klar, tack vare en metod som kundorganisationerna och fjärrvärme­branschen tagit fram tillsammans. Siffrorna visar att Sverige är ett föregångsland i Europa när det gäller effektiv användning av energiresurser för uppvärmning.

Efter ett intensivt arbete har kundorganisationerna och fjärrvärmebranschen tagit fram en enhetlig metod för miljövärdering av fjärrvärme som hjälper fastighetsägare och boende att ta reda på sin miljöpåverkan.

Detta presenteras på en pressträff den 1 december hos Svensk Fjärrvärme. Där medverkar också SABO och Hyresgästföreningen – två bostadsorganisationer som själva driver ett aktivt miljöarbete och som står bakom den gemensamma metoden för miljövärdering.

Siffrorna från 2010 visar att Sverige är ett föregångsland i Europa när det gäller effektivt användande av energiresurser för uppvärmning. Det är tack vare att vi har fjärrvärme som använder resurser som annars skulle gå förlorade, till exempel spill från skogen, avfall och överskottsvärme från industrin. Miljöredovisningen visar också fjärrvärmens klimatpåverkan och hur stor andel fossila bränslen som används i varje nät.

Dag:              1 december 2011
Tid:               9.30-10.00
Plats:             Svensk Fjärrvärme, Olof Palmes gata 31 6 tr , Stockholm
Medverkar:   Ulrika Jardfelt, Svensk Fjärrvärme
                     Ingemar Samuelsson, Värmemarknadskommittén
                     Per Holm, SABO
                     Göran Svensson, Hyresgästföreningen

Efter presentationen finns utrymme för enskilda intervjuer. Vi bjuder på kaffe och smörgås. Anmäl gärna ditt deltagande i förväg så att vi vet att det räcker.

Ytterligare upplysningar:

Catarina Jäderberg catarina.jaderberg@svenskfjarrvarme.se