• Svensk Fjärrvärme AB/

Svensk Fjärrvärme välkomnar energieffektivisering enligt EG-direktiv om byggnaders energiprestanda, pressmeddelande från Svensk Fjärrvärme

Svensk Fjärrvärme välkomnar energieffektivisering enligt EG-direktiv om byggnaders energiprestanda Byggnader står för 40 procent av den sammanlagda energianvändningen i EU. Byggnadsdirektivet är framtaget, och nyligen reviderat, för att minska denna användning och för att styra mot en ökad användning av förnybar energi.
I direktivet om byggnaders energiprestanda ska högeffektiva system som fjärrvärme och fjärrkyla gynnas. Positiv påverkan av el från kraftvärme ska tas med i beräkningen av en byggnads energiprestanda.
Enligt direktivet bör energin i hög grad tillföras i form av förnybar energi som producerats i eller i närheten av byggnaden. Detta tolkar vi som i kommunen eller närregionen, vilket gynnar allt lokalt biobränsle som tillförs i fjärrvärmenäten runt om i Sverige.
– Det är mycket positivt att det i ett EG-direktiv så tydligt lyfts fram att man måste se till hela energisystemet när man effektiviserar i byggnader, säger Ulrika Jardfelt, VD på Svensk Fjärrvärme.
Idag regleras en byggnads energiprestanda baserat på antalet köpta kilowattimmar men i direktivet föreskrivs att medlemsstaterna ska ta hänsyn till den verkliga resursförbrukningen i form av en numerisk indikator för primärenergiförbrukningen*.
Nu ska direktivet implementeras i svensk lagstiftning och Boverket har i uppdrag att föreslå nödvändiga förändringar. Svensk Fjärrvärme ser fram emot de förbättringar som direktivet föreskriver.

*Primärenergi står för energi som orörd naturresurs – biobränsle från skogen, vattenkraft, kol och olja innan det har omvandlats av människan. Begreppet används för att visa det totala energiflödet i hela kedjan, från energikälla till slutanvändning. Ju mindre primärenergiförbrukning desto mindre press på jordens knappa energiresurser.

Ytterligare upplysningar: Ulrika Jardfelt, VD, tel 08-677 27 15 Mikael Gustafsson, sakkunnig energieffektivisering, tel 08-677 27 05

Svensk Fjärrvärme är branschorganisationen för fjärrvärme, fjärrkyla och kraftvärme, med ca 150 medlemsföretag på mer än 250 orter. De svarar tillsammans för drygt hälften av all uppvärmning av bostäder och lokaler i Sverige. Fjärrvärme och fjärrkyla erbjuder effektiva och miljöförbättrande energilösningar som ger kunden enkel, trygg och bekväm värme och kyla.