Nätet förändrar våra shoppingvanor

Fredag eftermiddag på en stormarknad – det är fortfarande så vi svenskar handlar vår mat. Övrig shopping gör vi helst i en köpgalleria, men nätet håller snabbt på att förändra våra köpvanor.

I Svensk Handels konsumentundersökning svarar 59 procent att de har handlat livsmedel på en stormarknad under den senaste veckan. Endast tre procent hade handlat mat på nätet. Men när det gäller övrig shopping finns det tecken på att en förändring är på väg. Över 30 procent av svenskarna svarar att de har handlat sällanköpsvaror i en e-handelsbutik under den senaste veckan.

– Att handla på nätet har blivit en naturlig del av våra köpvanor och e-handeln kommer fortsätta att växa. När det gäller livsmedel är vi mer traditionella och fortsätter åka med bilen och storhandla på fredagarna, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.

Eftermiddag och kväll är den populäraste tiden på dygnet att handla på. Men många vill även handla på andra tider. Exempelvis vill 13 procent handla livsmedel på morgonen och två procent vill kunna handla på natten.

Undersökningen som HUI Research har gjort på uppdrag av Svensk Handel baseras på en webbenkät, där 1195 svenskar mellan 18 och 80 år har deltagit. Undersökningen genomfördes under maj 2013.

För intervju eller mer information ring gärna:
Magnus Kroon, utvecklingschef, 010-471 85 84, 070-841 68 00
Svensk Handels pressjour, 010-47 18 650

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se