HSB FTX gör bra ventilation lönsam – och klimatsmart

För fyra år sedan tog HSB fram en klimatstrategi - ett eget Kyotoprotokoll med målet att mellan 2008 och 2023 minska det egna koldioxidutsläppet med 50 procent. Resultatet blev HSB FTX, ett energieffektiviseringsarbete som gynnar såväl inomhus- som utomhusklimat.
Om arbetet med HSB FTX - och hur smart ventilation kan löna sig - talar HSB energichef Roland Jonsson i Svensk ventilations mobila luftlaboratorium i Almedalen.

HSB:s FTX-lösning (från- och tilluftssystem med värmeväxlare) bygger på att utnyttja borrhål som energibrunnar för förvärmning av utomhusluften. Inga värmepumpar används, utan endast cirkulationspumpar mellan borrhålen och förvärmningsbatterierna. I ett nybyggnadsprojekt beräknas lösningen kunna minska energianvändningen med knappt åtta kWh per kvadratmeter och år.

– Till stor del handlar det om att kapa bort den skitigaste toppen av energianvändningen som ofta handlar om spetsvärmen de allra kallaste dagarna. Genom att minska energianvändning i ventilationen kan man också minska användningen av skitig el.

Ett bra FTX aggregat återvinner ungefär 85 procent av energin ur frånluften och återför den till luften som blåses in i huset. Då behöver man bara tillföra 15 procent värme.

– Inom HSB minskar vi nu detta med ytterligare 85 procent. Genom att byta från mekanisk frånluft och montera in HSB FTX kan man nå en besparing på nära 40 kWh per kvadratmeter i befintliga hus. Merinvesteringen är under 200 kronor per kvadratmeter vid nyproduktion, och tekniken passar lika bra i miljonprogrammets hus som i nybyggen.

HSB FTX är ett mycket kostnadseffektivt sätt att minska husets köpta energi. Tekniken kan användas i alla nya hus med FTX-ventilation. Det bästa av allt är att leverantörerna av ventilationsaggregat redan har lösningarna i befintlig teknik. Det innebär att systemet kan börja användas redan i dag.

HSB FTX fungerar mycket bra ihop med bergvärme och fjärrvärme. Sätter man in det i HSB nya hus, i kombination med VVC-rör (varmvatten cirkulationsledningsrör) kan energianvändningen minska med cirka 12 kWh per kvadratmeter.

– I dagens hus gör systemet det möjligt att komma ner i Nära Noll Energi-husgränsen. Huruvida man som fastighetsägare och bostadsrättsföreningar väljer att satsa på energiarbetet, beror dock på vilka mål man sätter upp för verksamheten. Vi använder oss av de fem K:na: kWh, komfort, kronor, koldioxid och köpa prylar. Utifrån de parametrarna får man sedan göra en kalkyl av vad som bäst lönar sig. För oss står klimatet i fokus, fastslår Roland Jonsson.

Föredraget hålls i den 3 juli i Svensk ventilations mobila luftlaboratorium i hamnen ”Holmen”, 300 meter sydväst om Almedalen.

Plats: Holmen, 300 meter sydväst om Almedalen. Zeppelinaren i luften: ”Vår framtid hänger i luften” visar vägen.

Här kan du också med egna ögon i realtid se vad luften vi andas innehåller.

Roland Jonsson, energichef HSB, håller två föredrag i Svensk ventilations mobila luftlaboratorium under Almedalsveckan:

Miljonprogrammet Rosengård - Är energieffektivisering en myt eller en möjlighet?
Måndag 2 juli kl 10:00-10:30 och torsdag 5 juli kl 10:00-10:30

Värmeåtervinning i bostäder - Hur når vi EU:s nollvision?
Tisdag 3 juli kl 14:00-14:30

Britta Permats, vd Svensk ventilation, Tel. 070-834 39 89

Roland Jonsson, energichef, HSB, Tel: 072-740 89 60

Svensk Ventilation representerar cirka 100 ventilationsföretag - såväl tillverkare som installatörer, serviceföretag, återförsäljare och konsulter.

Roland Jonsson, energichef HSB