Ny order för Svenska Aerogel - Quartzene för energieffektiva byggnader

Svenska Aerogel har tagit emot en uppföljningorder på Quartzene från Barozzi Vernici som tillverkar termiskt isolerande puts för energieffektiva lösningar.

Ordern kommer efter att Svenska Aerogel tillsammans med Barozzi tog hem första priset i innovationstävlingen ”The Insulation Challange” i Holland i konkurrens med fyrtio andra bidrag. Den isolerande putsen ”Thermo-Line® med NANOTECH inside är baserad på Svenska Aerogels Quartzene.

Initiativet till tävlingen togs av 3 bostadsbolag med 90 000 hushåll i Utrecht, Nederländerna, i syfte att hitta smarta innovativa, energieffektiva lösningar för existerande fastighetsbestånd. Tävlingen fick stor uppmärksamhet i Nederländerna och ytterligare 12 bostadsbolag anslöt sig. Det totala antalet bostäder ökade då till 350 000. Den totala marknaden i Nederländerna är ca 2,4 miljoner bostäder. Tävlingen avgjordes i slutet av juni och Svenska Aerogel fick första priset tillsammans med Barozzi och återförsäljaren Vesta Chemicals.

Tor Einar Norbakk, vd Svenska Aerogel 070 616 0867 toreinar.norbakk@aerogel.se

Svenska Aerogel har utvecklat Quartzene, nästa generations aerogel. Quartzene är ett tillsatsmaterial för produkter inom termisk isolering, färg&ytskikt, filtrering och tryckbarhet. Svenska Aerogel Holding AB är listat på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är FNCA info@fnca.se, 08-528 003 99.

Gävle 17 sept 2019.

Taggar: