Svenska Aerogel Holding AB bygger teknik för större volymer- Sista pusselbiten levererad

Den sista pusselbiten levererades under måndagen till Svenska Aerogels fabrik i Gävle. Det är en rotationsugn som gör det möjligt att producera hydrofobt Quartzene i stora volymer. Nu återstår montage och att knyta ihop ugnen med det nya styrsystemet.

”Nu har vi alla delar för att kunna bygga en fullständig produktionsanläggning” säger Nestor Wallberg, produktionschef på Svenska Aerogel.

Se filmen från fabriken i Gävle här: https://vimeo.com/user68010581/review/356167937/c446817d05

Tor Einar Norbakk, vd Svenska Aerogel 070 616 0867 toreinar.norbakk@aerogel.se

Svenska Aerogel har utvecklat Quartzene, nästa generations aerogel.  Quartzene är ett tillsatsmaterial för produkter inom termisk isolering, färg&ytskikt och filtrering. Svenska Aerogel Holding AB är listat på Nasdaq First North Growth Market.  Certified Adviser är FNCA  info@fnca.se,  08-528 003 99.

Informationen lämnades, genom vd Tor Einar Norbakks försorg, för offentliggörande den 27 augusti 2019 k 14:45

Se filmen från fabriken i Gävle här: https://vimeo.com/user68010581/review/356167937/c446817d05

Tor Einar Norbakk, vd Svenska Aerogel 070 616 0867 toreinar.norbakk@aerogel.se

Svenska Aerogel har utvecklat Quartzene, nästa generations aerogel.  Quartzene är ett tillsatsmaterial för produkter inom termisk isolering, färg&ytskikt och filtrering. Svenska Aerogel Holding AB är listat på Nasdaq First North Growth Market.  Certified Adviser är FNCA  info@fnca.se,  08-528 003 99.

Om oss

Svenska Aerogel tillverkar en unik produkt Quartzene® - Next Generation Aerogel. Quartzene används för att förbättra material på olika sätt - och t o m ge helt nya egenskaper. Genom att tillsätta Quartzene blir slutprodukten effektivare, det går åt mindre material, vikten minskas, plast kan ersättas och i flera led sparas energi. Svenska Aerogel bidrar till att industrier kan utveckla nya produkter med egenskaper som formar framtiden till att vara mer hållbar. Svenska Aerogels koncept för tillverkning av Quartzene är unikt och adresserar hållbarhet i flera led. För att framställa Quartzene används naturliga resurser - Kisel, vatten och energi i en patenterad grön process. Tillverkningen är designad i moduler för att kunna sättas upp hos kund eller i kundtäta områden. Svenska Aerogel har gått från forskning, via start-up på väg mot scale-up. Idag har bolaget en plattform som lyfter till Svenska Aerogel 2.0 där den ökade produktionskapaciteten kvalificerar bolaget till att vara en industriell partner. Fokus idag är marknadssegmenten fordon, processindustri, papper och massa samt fastighet och byggnadsindustri. Bolaget har format en kundanpassad organisation med utökad support, internationell expertis och utökat samarbete med distributörer. Syftet är lansering av nya produkter med Quartzene inom utvalda segment.

Nu har vi alla delar för att kunna bygga en fullständig produktionsanläggning
Nestor Wallberg, produktionschef