Ny svensk studie visar att äggfrukost håller oss mätta länge

Övervikt och fetma är ett växande samhällsproblem. För att bättre förstå hur vi kan hålla oss mätta länge och därmed minska energiintaget genomfördes en studie vid institutionen för Livsmedelsteknik på Lunds universitet. Mättnadseffekten av olika frukostalternativ jämfördes och resultatet blev att de frukostar som innehöll en betydande mängd ägg höll deltagarna i studien mätta längst.

Det finns liknande publicerade studier som gjorts i andra länder, där man jämfört olika frukostalternativ med samma energiinnehåll, motsvarande har inte hittats för typiska svenska frukostar.

Studien är ett examensarbete på Masters nivå som pågick vid institutionen för Livsmedelsteknik under våren 2016. Den bygger på jämförelser mellan fyra olika frukostar; ”ägg och bröd”, ”ägg och frukt”, ”yoghurt och müsli” samt ”bröd och marmelad”. Alla frukostar hade samma energiinnehåll men de två sista innehöll mer kolhydrater och mindre protein än de två första. Hur de olika alternativen påverkade mättnadskänslan fastställdes bland annat genom att mäta efterföljande energiintag. Deltagarna i studien fick äta sig mätta vid nästa måltid, därefter mättes mängden lunch och energimängd.

De båda frukostarna som innehöll ägg resulterade i det lägsta energiintaget vid den efterföljande lunchen. Den frukost som bestod av bröd och marmelad gav den största hungerkänslan och resulterade i ett energiintag vid lunchen på nästan 500 kJ högre än för de som ätit äggfrukost. Den frukost som bestod av yoghurt och müsli gav även den ett något högre energiintag vid lunchen jämfört med äggfrukostarna.

Högt näringsinnehåll ger längre mättnadskänsla
De olika frukostarna påverkade mättnad och hunger olika beroende på hur lång tid som gått efter att man ätit sin frukost. Den initiala mättnadskänslan påverkas troligen i hög grad av mängden frukost, alltså hur mycket den vägde.  Frukostarna som bestod av ”Ägg och frukt” samt ”yoghurt och müsli” vägde mest och gav därför initialt högst känsla av mättnad, medan de båda äggfrukostarna gav längst mättnadskänsla. Det talar för att kvalitén hos näringskomponenterna påverkar hur länge man håller sig mätt.

Ökat protein och minskat socker
En av de tydligaste mat- och hälsotrenderna de senaste åren är ökat proteininnehåll i kosten och minskat sockerintag. Trots det är det många som får i sig för mycket socker utan att känna till det. Det är inte ovanligt att en helt vanlig svensk frukost innehåller cirka 15 teskedar socker.

– Väljer man en äggfrukost får man i sig i stort sett alla näringsämnen som kroppen behöver, utan något onödigt socker. Dessutom är det nu bevisat även i Sverige att man håller sig mätt länge när man äter ägg till frukost,  säger Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare för branschorganisationen Svenska Ägg.

De fyra frukostar som ingick i studien:

Frukost 1. “Ägg & Bröd”
Kokta ägg, Lingongrova (fiber 6 %) och margarin (40 % fett)

Frukost 2. “Ägg & frukt”
Kokta ägg, valnötter, apelsinjuice, äpple med skal (Granny Smith), banan

Frukost 3. ”Yoghurt & müsli”
Müsli (Sunt & Gott, Finax), naturell yoghurt (3% fett), banan, apelsinjuice, socker

Frukost 4. ”Sylt & Bröd”
JätteFranska (3% fiber), margarin (40 % fett), aprikosmarmelad, apelsinjuice

Christer Rosén, handledare vid institutionen för livsmedelsteknik vid Lunds universitet

Astrid Lovén Persson, Verksamhetsledare Svenska Ägg
Astrid.loven.persson@svenskaagg.se