Elektrikerförbundet gör sina kollektivavtal publika

Nu mer än någonsin behövs det också positiva nyheter! På Kollektivavtalets dag den 17 mars kommer Elektrikerförbundet lansera Kollektivavtalskollen – en tjänst där både våra medlemmar, upphandlare av elinstallationer och allmänheten kan kolla om elfirman har kollektivavtal med Elektrikerna.

Kollektivavtalskollen sorterar närmare 3 500 kollektivavtal inom Elektrikerförbundets avtalsområden. Genom en snabb sökning får du svar på om arbetsgivaren har kollektivavtal med Elektrikerförbundet.

Att inte arbeta på en arbetsplats med kollektivavtal kan bli en dyrköpt historia. Det kan skilja upp till 7 000 kr i månaden bara i pension mellan ett företag som omfattas av kollektivavtal och ett som inte gör det. Med publika avtalsregister som Kollektivavtalskollen blir valet av arbetsgivare lättare och tydligare för våra medlemmar.

– Kollektivavtalet är en grund för solidaritet. Ingen ska tvingas att förhandla för sig själv. Genom att jobba på en arbetsplats med kollektivavtalet vet våra medlemmar att de är garanterade löneökningar och andra anställningsvillkor i avtalet som till exempel arbetstidsförkortning och tjänstepension. Om en arbetsgivare saknar kollektivavtal är du som anställd helt i händerna på arbetsgivarens godtycke, säger Elektrikerförbundets förste vice ordförande Louise Olsson och fortsätter:

– Genom att göra vårt avtalsregister med vilka företag vi har kollektivavtal med publikt för alla via vår nya tjänst Kollektivavtalskollen gör vi det enklare för våra medlemmar att välja seriösa arbetsgivare när de byter jobb. Vi marknadsför mer än gärna de företag som erbjuder schyssta villkor genom kollektivavtal, avslutar Louise Olsson.

Kollektivavtalskollen kommer att gå att nås av alla från och med den 17 mars på vår hemsida www.sef.se.

På Kollektivavtalets dag den 17 mars 2020 lanserar Elektrikerförbundet Kollektivavtalskollen.

Kollektivavtalet är en grund för solidaritet. Ingen ska tvingas att förhandla för sig själv. Genom att jobba på en arbetsplats med kollektivavtalet vet våra medlemmar att de är garanterade löneökningar och andra anställningsvillkor i avtalet som till exempel arbetstidsförkortning och tjänstepension. Om en arbetsgivare saknar kollektivavtal är du som anställd helt i händerna på arbetsgivarens godtycke. Genom att göra vårt avtalsregister med vilka företag vi har kollektivavtal med publikt för alla via vår nya tjänst Kollektivavtalskollen gör vi det enklare för våra medlemmar att välja seriösa arbetsgivare när de byter jobb. Vi marknadsför mer än gärna de företag som erbjuder schyssta villkor genom kollektivavtal.
Louise Olsson, Förste vice ordförande