Elektrikerförbundet släpper ny rapport: Ett otillräckligt pensionssystem

Nu har Regeringen beslutat att höja pensionen med 600 kronor för de med allra lägst pension. Det är en bra start. Men långt ifrån tillräckligt. Elektrikerförbundet kan inte vara passiva inför den försvagning av pensionssystemet som drabbar våra medlemmar när de går i pension. Idag släpper förbundet rapporten ”Ett otillräckligt pensionssystem”.

Den allmänna pensionen är rätt och slätt för låg och många elektriker tvingas till tidigare pensionering med lägre pension som följd då kroppen inte orkar fram till 65 år. Trygghet på ålderdomen borde vara en självklarhet, därför kräver Elektrikerförbundet nu förbättring på flera punkter.

– Pensionsfrågan har varit stor för Elektrikerförbundet i mer än 15 år. Våra medlemmar har vid flera tillfällen uttryckt sin oro för att pensionen inte kommer att räcka till. Elektrikerförbundet var tidigt ute med att satsa på en extra avtalspension för att möta denna oro som finns bland medlemmarna. Vi har satt upp ett mål på 10 procent i avtalspension. När diskussionerna om att pensionsåldern skulle höjas började bestämde vi oss för att göra en pensionsutredning för att belysa hela pensionssystemet. Rapporten visar på flera orättvisor och resulterade i ett antal förslag på förbättringar, säger förbundets ordförande Urban Pettersson i en kommentar och fortsätter.

– I korthet vill Elektrikerförbundet bland annat att pensionsavgiften ska höjas rejält och att pensionsinbetalningarna ska beräknas på bakomliggande inkomster, inte på tillfälliga ersättningar. Då våra medlemmar ofta tvingas gå i pension vid 62 år för att kroppen inte orkar krävs också kortare arbetstid och åtgärder för bättre arbetsmiljö om pensionsgränsen ska höjas, avslutar Urban Pettersson.

Har man jobbat hela sitt liv måste man ha råd och ork att leva när man blir gammal. Sverige har ett otillräckligt pensionssystem och vi får fler och fler fattigpensionärer. I Sverige finns idag cirka 328 000 pensionärer som faller in i kategorin fattigpensionärer. Ska det vara så? Elektrikerförbundets förbättringsförslag är starten på ett jobb för att förändra detta. Trygghet på ålderdomen borde vara en självklarhet.

Vi organiserar Sveriges elektriker. I över 110 år har vi kämpat för högre löner och säker arbetsmiljö. Svenska Elektrikerförbundet har cirka 24 000 medlemmar. Elektrikerna är ett fackligt yrkesförbund som organiserar inom områdena elinstallation, privata kraftverk, radio-tv, larm- och säkerhet samt serviceområdet. Läs mer på: www.sef.se

Pensionsfrågan har varit stor för Elektrikerförbundet i mer än 15 år. Våra medlemmar har vid flera tillfällen uttryckt sin oro för att pensionen inte kommer att räcka till. Elektrikerförbundet var tidigt ute med att satsa på en extra avtalspension för att möta denna oro som finns bland medlemmarna. Vi har satt upp ett mål på 10 procent i avtalspension. När diskussionerna om att pensionsåldern skulle höjas började bestämde vi oss för att göra en pensionsutredning för att belysa hela pensionssystemet. Rapporten visar på flera orättvisor och resulterade i ett antal förslag på förbättringar. I korthet vill Elektrikerförbundet bland annat att pensionsavgiften ska höjas rejält och att pensionsinbetalningarna ska beräknas på bakomliggande inkomster, inte på tillfälliga ersättningar. Då våra medlemmar ofta tvingas gå i pension vid 62 år för att kroppen inte orkar krävs också kortare arbetstid och åtgärder för bättre arbetsmiljö om pensionsgränsen ska höjas.
Urban Pettersson, Förbundsordförande