Elektrikerna backar IF Metall och varslar om sympatiåtgärder

Elektrikerna varslar om sympatiåtgärder i form av att medlemmarna i Elektrikerna inte kommer att utföra arbete bestående i service eller reparation av elanläggningar vid Teslas verkstäder och laddstationer. Bakgrunden är Teslas ovilja att teckna kollektivavtal med IF Metall.

Tesla har i flera års tid sagt nej till att teckna kollektivavtal med IF Metall. I samband med den pågående konflikten har IF Metall begärt sympatiåtgärder från Elektrikerna.

– Det är självklart för Elektrikerna att stödja IF Metall genom att varsla om sympatiåtgärder för att stödja IF Metalls medlemmar på Tesla och värna om den svenska modellen. Tesla måste acceptera spelreglerna på svensk arbetsmarknad och i Sverige kör vi med kollektivavtal, säger Elektrikernas förhandlingschef Mikael Pettersson.

Elektrikerna varslar mot bakgrund av ovanstående om följande sympatiåtgärd från och med den 17 november 2023, klockan 05:00.

Sympatiåtgärden omfattar vägran att befatta sig med tillförsel av elektricitet, som utförs av elektriker bundna av Installationsavtalet och Kraftverksavtalet. Vägran innebär att medlemmar i Elektrikerna inte kommer att utföra arbete bestående i service eller reparation av elanläggningar vid Teslas 12 verkstäder eller 213 laddstationer som de har i Sverige. Om något går sönder kommer ingen att laga det. Sådant arbete försätts samtidigt i blockad.

Sympatiåtgärden gäller tillsvidare till dess att IF Metall och Tesla träffat kollektivavtal eller Elektrikerna återkallar sympatiåtgärden helt eller delvis.

Det är självklart för Elektrikerna att stödja IF Metall genom att varsla om sympatiåtgärder för att stödja IF Metalls medlemmar på Tesla och värna om den svenska modellen. Tesla måste acceptera spelreglerna på svensk arbetsmarknad och i Sverige kör vi med kollektivavtal.
Mikael Pettersson, Elektrikernas förhandlingschef