Elektrikerna utökar Teslakonflikten

Elektrikerna utökar sina sympatiåtgärder genom att även omfatta medlemmar bundna av Kraftverksavtalet i blockaden av service eller reparation av Teslas laddstationer. Bakgrunden är Teslas ovilja att teckna kollektivavtal med IF Metall.

Elektrikerna har pågående sympatiåtgärder till stöd för IF Metall för att få Tesla att teckna kollektivavtal i Sverige. Elektrikernas sympatiåtgärder inleddes fredagen den 17 november 2023 och innebär att elektriker bundna av Installationsavtalet och Kraftverksavtalet inte kommer att utföra arbete bestående i service eller reparation av elanläggningar vid Teslas verkstäder. Och medlemmar bundna av Installationsavtalet kommer inte serva eller reparera Teslas laddstationer. Nu utökas varslet till att även medlemmar bundna av Kraftverksavtalet, avtalet för elektriker som jobbar med med distribution eller produktion av energi, omfattas av blockaden mot Teslas 70 Supercharger-laddstationer i Sverige.

Elektrikernas förhandlingschef Mikael Pettersson konstaterar att det innebär att Elektrikerna trappar upp konflikten: "Blockaden innebär att vi inte heller kommer att laga om något går sönder i Teslas transformatorstationer eller tillhörande matarledning, det vill säga all inkommande el till Teslas laddstationer."

Sympatiåtgärden träder i kraft den 1 december 2023, klockan 05:00.

Mikael Pettersson, Elektrikernas förhandlingschef