Framtidens yrkesutbildning inom elteknik initierad av ETG College

Fackförbundet Elektrikerna, tillsammans med Installatörsföretagen, är stolta över att presentera ett innovativt projekt genom vårt gemensamt ägda bolag ETG College. I ett unikt samarbete med Helsingborgs stad och Landskrona stad lanserar vi Sveriges första gymnasiala yrkesutbildning med accelererat lärande för blivande installationselektriker. Som ett ledande initiativ inom elteknikbranschen, stärker detta projekt vårt engagemang för att utveckla attraktiva och effektiva utbildningsvägar.

Genom detta samarbete, och med stöd från Brights Learning och Academic Work, skapar ETG College tillsammans med Familjen Helsingborg en kompletterande standard för hur yrkesutbildningar kan utformas för att möta framtidens behov av kvalificerad arbetskraft. Den 36 veckor långa utbildningen, som startar den 13 maj 2024, kombinerar klassrumsundervisning med arbetsplatsförlagt lärande (APL), och erbjuder studenterna en väg till direkt yrkeskompetens utan behov av efterföljande lärlingstid.

Vi är övertygade om att detta initiativ kommer att ge stora fördelar för studenter, utbildningsanordnare och hela branschen, och ser fram emot att bidra till en diversifierad och kompetent arbetskraft.

Svenska Elektrikerförbundet, eller Elektrikerna som vi till vardags kallas, organiserar Sveriges elektriker. Tillsammans är vi Elektrikernas kraftfulla röst för en ljus och hållbar framtid. Med över 22 000 medlemmar som jobbar inom områdena elinstallation, distribution, sol- och vindkraft, hiss och rulltrappor samt larm och säkerhet gör vi skillnad på jobbet, i samhället och i världen.