Nytt kollektivavtal klart för Sveriges elektriker: Mer ordning och reda

Fackförbundet Elektrikerna och Installatörsföretagen är överens om ett nytt kollektivavtal. Det nya Installationsavtalet omfattar betydligt mer än bara högre lön. Bland annat förstärkt anställningstrygghet och mer ordning och reda. Avtalet sträcker sig över två år och har ett totalt avtalsvärde på 7,4 % där första året är värt 4,1% och det andra året är värt 3,1% plus 0,2% i extra pensionsavsättning.

Efter långa, intensiva och stundtals väldigt tuffa förhandlingar har vi tillslut lyckats träffa ett riktigt bra avtal.

Förhandlingschef Mikael Pettersson lyfter fram mer ordning och reda som en framgång: ”Vi förhandlade ända in i kaklet för att få till ett så bra avtal som möjligt för alla medlemmar i Elektrikerna. Jag är stolt att vi förutom att ha fått på plats flera villkorsförbättringar i form av bland annat regler för bättre ordning och reda i elbranschen för att motverka lönedumpning, osund konkurrens och dålig arbetsmiljö att vi också stoppat flera försämringar som arbetsgivarna ville införa. Däribland sämre arbetstider samt hot mot våra skyddsombud och yrke.

Vi är väl medvetna om att löneökningarna inte motsvarar kostnadsökningarna i samhället i stort. Här behöver politikerna göra mer för att stötta de mest ekonomiskt utsatta grupperna. Elektrikerna har stått emot och stoppat avtalskrav från arbetsgivarna och än en gång visat att en stark fackförening behövs.”

Avtalet har en längd på 24 månader och ger en löneökning på 7,4% fram till 30 april 2025. För en genomsnittlig elektriker ger det en löneökning på cirka 2 600 kr över två år. Installationsavtalet är Elektrikernas största kollektivavtal och påverkar över 15 000 yrkesverksamma medlemmar i elbranschen.

Här är 5 viktiga förbättringar i avtalet:

1. Högre lön! Löneökning enligt märket på 7,4 procent, varav 0,2 i extra pensionsavsättning, fram till sista april 2025.
  2. Förstärkt trygghet och förutsägbarhet vid uppsägning.
  3. Reglering vid anlitande av underentreprenörer i flera led för att motverka lönedumpning, osund konkurrens och dålig arbetsmiljö.
  4. Bättre arbetstidsregler och arbetsmiljö vid rotation. Inget nattarbete.
  5. Högre ersättning vid resor. Parterna ska också arbeta för enklare regler och kortare restid.

För ytterligare information:

Mikael Pettersson, förhandlingschef
mikael.pettersson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
diana.oldenburg@sef.se

Fackförbundet Elektrikerna och Installatörsföretagen är efter långa och hårda förhandlingar överens om ett nytt kollektivavtal för Sveriges elektriker. Det nya Installationsavtalet omfattar betydligt mer än bara högre lön. Bland annat förstärkt anställningstrygghet och mer ordning och reda.

Mikael Pettersson, Förhandlingschef