Bara 5-10% av uppblåsbara flytvästar flyter - därför ska du testa den

Båtsäsongen är här. En bra sak att göra innan första turen med båten är att prova din uppblåsbara flytväst, före du eventuellt hamnar i vattnet med den. En test som Svenska Kryssarklubben gjort visar nämligen att mellan 5-10 % inte blåses upp när de hamnar i vattnet. Det beror på att ägaren ofta inte testat flytvästen innan och gjort vissa underhållsmoment. Kryssarklubben har gjort en film om egenkontroll av uppblåsbar flytväst.

I filmen ser du hur du ska göra en egenkontroll. Du får också veta att ur-gängade gaspatroner på grund av att säkringen saknas, är den vanligaste orsaken till att västen inte fungerar. Vidare får du tips på vart du kan vända dig för att få hjälp. Se mer på www.sxk.se

Foto: Anneli Ekholm, Svenska Kryssarklubben

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt och miljövänligt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare båtliv.