Fler morötter och färre förbud

Svenska Kryssarklubben vill se fler åtgärder som underlättar för fritidssjöfarare att vara miljövänliga, dvs fler morötter. Och färre förbud och regleringar som inte kan övervakas på ett adekvat sätt. Detta är sammanfattningsvis Kryssarklubbens svar på de frågeställningar som miljövårdsberedningen ställt i samband med en workshop som Kryssarklubben deltagit i tillsammans med andra båt- och friluftsorganisationer.

- Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med 40 000 medlemmar i motor- och segelbåtar. Det som förenar oss är kärleken till havet, skärgården och båtliv. Därmed är det också självklart att vi vill värna våra havs- och vattenmiljöer, vilket gör redan idag genom att utbilda våra medlemmar i exempelvis eco-drivning och alternativa metoder för att få båtbotten ren, säger Fredrik Norén, generalsekreterare för Svenska Kryssarklubben.

- Ett annat exempel är Kryssarklubbens kampanj som vi kört i fem års tid, Måla mindre. Den har lett till en minskning av användandet av båtbottenfärg, fortsätter Fredrik Norén.

I miljövårdsberedningens betänkande finns en rad förslag för att värna havsmiljön. Svenska Kryssarklubben konstaterar att betänkandet har en övervikt av ytterligare förbud och regleringar. Istället vill Kryssarklubben se andra åtgärder som underlättar för båt- och friluftsutövare att vara miljövänliga samt informationsinsatser för att öka medvetenhet om hur man bör bete sig. Fler regler och förbud som inte kan övervakas riskerar att bli kontraproduktiva.

- Vi är nämligen övertygade att viljan att värna havs- och vattenmiljön är hög hos våra medlemmar och andra som på fritiden upplever hav och sjöar, säger Fredrik Norén.

Ett exempel på en reglering som inte fungerar som det var tänkt är den om toalettavfall. Få ställen finns för fritidsbåtarna. Detta tyder på att det inte finns något kontrollsystem kopplat till denna reglering.

Svenska Kryssarklubben sände in sitt svar till miljödepartementet den 9 september.

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare båtliv.