Hemsemester ger Kryssarklubben en dubblering av antalet nya medlemmar jämfört med förra året

Att många i år semestrar hemma på grund av pandemin märks på medlemsantalet hos Svenska Kryssarklubben, som fått mer än dubbelt så många nya medlemmar jämfört med samma period förra året.

- Under maj och juni har vi fått drygt 800 nya medlemmar. Det märks att fler semestrar på hemmaplan och vill tillbringa den i båt, mycket roligt, säger Fredrik Norén, generalsekreterare för Svenska Kryssarklubben med drygt 40 000 medlemmar.

Fler och nya på sjön betyder också fler ovana sjöfarare. Svenska Kryssarklubben vill skapa trygghet på sjön och erbjuder kurser i navigation, motorkunskap och segeltrimning, exempelvis. Men även tips och inspiration samt gemenskap genom eskadrar i nära och fjärran vatten.

Påpassligt gjorde Svenska Kryssarklubben en medlemskampanj på Facebook i två månader, maj och juni, som också bidrog till fler nya medlemmar.

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare båtliv.