Idag öppnar ”Folkhemmets Fritidsbåtar” – ny utställning på Sjöhistoriska med Kryssarklubben som fyller 100 år

Följ med på en nostalgisk resa genom folkhemmets Sverige och se fritidsbåten gå från en lyx reserverad för överklassen till ett brett folknöje. Idag spenderar var tredje svensk en stor del av sommaren i fritidsbåt men i början av 1900-talet var det få som hade råd att äga en egen fritidsbåt. Utställningen sker i samarbete med föreningen Svenska Kryssarklubben, som i år firar 100 år. Föreningens och fritidsbåtslivets framväxt går nämligen hand i hand. Utställningen pågår från den 22 februari till 3 september 2023.

- Utställningen ”Folkhemmets fritidsbåtar” lyfter fram ett världsunikt fenomen för Sverige, hur fritidsbåten blev folklig och tillgänglig för alla. Utställningen speglar samhällets utveckling i den fritidsbåtsboom i det som vi idag anser som folkhemmet säger Mats Djurberg, museichef på Sjöhistoriska.

Fritidsbåtslivet är både brett och djupt förankrat i det svenska samhället och Sverige toppar världslistor när det kommer till båtägande. En tredjedel av svenskarna använder fritidsbåt varje år och svensk fritidsbåtskultur är världsunik genom sin spridning över olika samhällsklasser. Det som under tidigt 1900-tal endast var få förunnat har förvandlats till ett folknöje.

Eftersom söndagen var veckans enda lediga dag fanns det sällan tid för lustfylld aktivitet som segling. Den reform som hade störst betydelse för svenskarnas fritid och troligtvis även fritidsbåtskulturen under 1900-talet var semesterlagstiftningen som infördes 1938. Nu hade alla arbetstagare rätt till två veckors betald semester per år. Semestern skulle komma att utökas under de följande decennierna och 1963 var den fyra veckor. Vad den lediga tiden skulle ägnas åt fanns det starka åsikter om, inte minst från statligt håll. Semestern skulle vara aktiv och idrott eller stärkande friluftsliv premierades.

I den här utställningen visas några av de båtar som gjorde fritidsbåtsägandet till en angelägenhet för fler än bara de välbeställda.

Svenska kryssarklubben

Utställningen produceras tillsammans med Svenska Kryssarklubben som i år fyller 100 år. Svenska Kryssarklubben bildades år 1923 ur en önskan om en förening för män, kvinnor, barn och ungdomar som är på sjön på sin fritid. I kontrast till de kappseglingsklubbar för enbart män som fanns vid den tiden. Den inriktningen, att vara en rikstäckande förening för alla – och familjer – i fritidsbåt har Kryssarklubben fortfarande efter ett sekel.

- Jätteroligt att Sjöhistoriska väljer att uppmärksamma oss som förening i samband med deras nya utställning ”Folkhemmets fritidsbåtar”. Vi är en del av det växande fritidsbåtssverige som startade en bit in på 1900-talet. Informationen om Kryssarklubben på utställningen visar hur Kryssarklubben bildades ur ett behov hos det växande antal familjer – kvinnor, män och barn – som hade börjat upptäcka det härliga med att tillbringa sin fritid på sjön, säger Fredrik Norén, generalsekreterare i Svenska Kryssarklubben.

För media som önskar pressvisning av utställningen, vänligen ta kontakt med presskontakt Tora Larsdotter Andersson tel 08-519 549 08, e-post: tora.larsdotterandersson@smtm.se på Sjöhistoriska museet.

Om Sjöhistoriska museet:

Sjöhistoriska är ett museum för hela familjen och speglar svensk kulturhistoria vid sjö och kust. Museet är beläget i en av Stockholms vackraste byggnader på Djurgården och erbjuder aktuella utställningar för stora och små om sjöfart, fritidsbåtar och Östersjöfrågor. Museet har rika samlingar, omfattande arkiv och Nordens största nautiska bibliotek.

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. I 100 år har vårt syfte varit och är fortfarande, att ge båtglädje till våra medlemmar. Kryssarklubben är föreningen för dig och din familj som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor och vill få ut mer av ditt båtliv.  Föreningen arbetar ideellt för ett säkert, tryggt, miljövänligt, inspirerande och upplevelserikt båtliv för alla, oavsett om du äger, hyr eller lånar en båt. I år fyller Svenska Kryssarklubben 100 år. Kryssarklubben bildades ur en önskan om en förening för familjer; män, kvinnor och barn, som är på sjön på sin fritid. I kontraskt till de kappseglingsklubbar för män som fanns då. Kryssarklubbens inriktning var från början säkerhet, utbildning i navigation och säkerhet på sjön, tips och inspiration samt gemenskap. Så är det än i dag - 100 år av båtglädje!

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav, sjö och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare och miljövänligare båtliv. I år fyller Svenska Kryssarklubben 100 år. Kryssarklubben bildades ur en önskan om en förening för familjer; män, kvinnor och barn, som är på sjön på sin fritid. I kontraskt till de kappseglingsklubbar för män som fanns då. Kryssarklubbens inriktning var från början säkerhet, utbildning i navigation och säkerhet på sjön, tips och inspiration samt gemenskap. Så är det än i dag - 100 år av båtglädje!