Kryssarklubben bidrar till minskad smittspridning trots att det är negativt ekonomiskt

Trots ekonomiskt tapp tar nu Svenska Kryssarklubben ansvar och inför skärpta regler för sina medlemmar och funktionärer vad gäller möten och utbildningar. Detta i linje med regeringsbeslutet om max 8 personer för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster.

- Även om Kryssarklubben är en medlemsorganisation och mötena inte offentliga eller allmänna, vill vi ta vårt samhällsansvar. Våra intäkter kommer tveklöst att påverkas negativt. Detta är inget som vi kommer få statlig kompensation för, men vi måste ändå ta vårt ansvar och bidra till minskad smittspridning, säger Fredrik Norén, generalsekreterare.

Utbildningsverksamhet inomhus bör inte genomföras och fysiska möten undvikas, möten med fler än 8 deltager får inte genomföras, säger Kryssarklubben till sina funktionärer och medlemmar.

Istället satsar Kryssarklubben för fullt på digitala möten och sammankomster. Ute i lokalföreningarna, kretsarna, pågår Zoom- och Teams-möten samt seminarier för fullt. Och det senaste exemplet är Kryssarklubbens riksförenings årsmöte i lördags. För första gången i klubbens snart 100-åriga historia (man fyller hundra år 2023) höll man ett helt digitalt årsmöte ifrån kontoret i Nacka. Årsmötet blev lyckat, mer än dubbelt så många som brukar delta i årsmötena deltog i detta digitala årsmöte.

Som en medlem från Piteå sade:

- Jag tyckte det var bra att man kunde vara med digitalt och slapp åka från Piteå. Skulle förmodligen inte deltagit annars.

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar i motor- och segelbåtar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare båtliv.