Remissyttrande över TSF 2012-637

Yttrande över förslag på ändringar till Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2009:56) om sjötrafikinformationstjänst (VTS) och sjötrafikrapporteringssystem (SRS)

Svenska Kryssarklubben har lämnat ett yttrande genom Sjösportens Samarbetsdelegation, SSD och genom det här yttrandet vill vi förstärka det yttrandet ytterligare.

Svenska Kryssarklubben konstater att föreslagna ändringar av regelverken endast i mycket ringa omfattning berör fritidsbåtssektorn.

Kryssarklubben vill dock framhålla det positiva i att fritidsbåtarna har beaktats i konsekvensutredningen vid beräkning av antal fartygsrörelser i samband med planerade brobyggnationer.

Kryssarklubben uppskattar vidare planerade informationstavlor och särskilda väntekajer för fritidsbåtar. Önskvärt är att väntekajerna anordnas på ett sådant sätt att fritidsbåtarna, vid behov, kan förtöjas säkert över natt eller under ett antal timmar dagtid utan nackdel för passerande handelssjöfart. Förtöjda båtar bör ha tillgång till toaletter och el.

Ytterligare information i frågan kan lämnas av undertecknad eller Kryssarklubbens handläggare Ulf Dyberg ulf.dyberg@glocalnet.net

Per Berkhuizen
Kanslichef

Per Berkhuizen
Kanslichef
Tel 070-2371218, per.berkhuizen@sxk.se

Svenska Kryssarklubben är en allmännyttig ideell förening som bildades 1923 med syfte att ”stärka hågen för turist- och långfärder till sjöss”. I dagligt tal inspirerar vi till ett aktivt båtliv, stärker gemenskapen och säkerheten till sjöss. Kryssarklubben ingår i Sjösportens Samarbetsdelegation (SSD) som är ett samarbetsorgan mellan riksorganisationerna Svenska Båtunionen, SBU, Svenska Kryssarklubben, SXK och Svenska Seglarförbundet, SSF. Tillsammans representerar SSD landets över 1.000 båtklubbar med ca 250.000 medlemmar eller 700.000 aktiva båtmänniskor.