Sänk momsen i gästhamnarna

Svenska Kryssarklubben håller med Riksföreningen Gästhamnar Sverige om att momsen på övernattning i gästhamnar bör sänkas och bli likt den som gäller för övernattning på hotell eller camping, såsom Riksföreningen Gästhamnar i Almedalen idag kräver av politikerna.

- Varför ska våra medlemmar, Svenska Kryssarklubben har 40 000, som turistar i båt betala dubbelt så mycket i moms, 25 %, vid övernattning i en gästhamn, medan de som turistar i husvagn och tar in på camping eller de som tar in på hotell bara behöver betala 12 % i moms? Vi från Kryssarklubben håller med Riksföreningen Gästhamnar Sverige. Vi vill ha en jämlik momssats,  säger Fredrik Norén, generalsekreterare för Svenska Kryssarklubben.

I Sverige finns omkring 800 000 fritidsbåtar, varav 56 % är övernattningsbara båtar, enligt Transportstyrelsens båtlivsundersökning 2020.

- Våra medlemmar, och andra som turistar i båt, straffas avseende momsen för att de just färdas i båt. Om vi tar in miljöaspekten här för de som seglar så är det betydligt miljövänligare att färdas i en segelbåt än att åka runt i en husbil. Politiken ska styra genom skatter och avgifter, då borde man i alla fall inte straffa de i båtar med en högre moms och speciellt inte segelbåtar. Men vi vill framför allt att momsen ska vara trafikneutral, dvs samma procentsats oavsett med vad du färdas, avslutar Fredrik Norén.