Stiftelsen Svenska Kryssarklubbens Seglarskolas segelfartyg Atlantica tävlar i Tall Ships Races nu i sommar

Atlantica är ett ståtligt segelfartyg med hemmahamn i Göteborg. Hon kommer att tävla i Tall Ships Races. Det går mellan den 29 juni och 6 augusti. Atlantica deltar i sista etappen från Lerwick i Skottland till Arendal i Norge mellan den 29 juli och 3 augusti.

Besättningen ombord består av 7-8 befäl och 24 seglarskoleelever från olika delar av Sverige; till exempel Lysekil, Åkersberga, Linköping, Uppsala och Göteborg. Åldern på eleverna är mellan 15 och 19 år. Även två utländska elever deltar i år från Sail Training Shetland.

Atlantica har tävlat och vunnit Tall Ships Races en gång tidigare, 2001.

Fakta om Atlantica

Atlantica är 26,2 meter lång och har en segelyta på 540 m2. Hon byggdes 1981 och är ett av tre segelfartyg som Stiftelsen Svenska Kryssarklubbens Seglarskola har. Förutom Atlantica har Seglarskolan Gratia byggd 1900 och Gratitude, byggd 1903. Atlantica är byggd med Gratitude som förlaga.

Om Stiftelsen Svenska Kryssarklubbens Seglarskola:

Stiftelsen Svenska Kryssarklubbens Seglarskola startades år 1957. Seglarskolan är Sveriges första, största och äldsta inom sitt område. Skolan lär ut segling, sjömanskap och navigation till både ungdomar och vuxna.

Fartygen både sköts om och framförs av ideellt arbetande entusiaster. Ombord under seglingarna finns befälhavare, styrman, kock, båtsman och instruktörer. Befälen har både formell kompetens och Seglarskolans egen utbildning.

www.sxkseglarskola.se

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. I 100 år har vårt syfte varit och är fortfarande, att ge båtglädje till våra medlemmar. Kryssarklubben är föreningen för dig och din familj som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor och vill få ut mer av ditt båtliv.  Föreningen arbetar ideellt för ett säkert, tryggt, miljövänligt, inspirerande och upplevelserikt båtliv för alla, oavsett om du äger, hyr eller lånar en båt.

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav, sjö och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare och miljövänligare båtliv. I år fyller Svenska Kryssarklubben 100 år. Kryssarklubben bildades ur en önskan om en förening för familjer; män, kvinnor och barn, som är på sjön på sin fritid. I kontraskt till de kappseglingsklubbar för män som fanns då. Kryssarklubbens inriktning var från början säkerhet, utbildning i navigation och säkerhet på sjön, tips och inspiration samt gemenskap. Så är det än i dag - 100 år av båtglädje!