Svenska Kryssarklubben installerar personliftar för att öka tillgängligheten till båtlivet

Kryssarklubben har fått personliftar så att personer med rullstol eller rullator kan ta del av det härliga båtlivet. Detta tack vare ett ekonomiskt stöd från Märta och Gunnar V. Philipsons stiftelse.

- Vi är väldigt glada och tacksamma för att vi nu kan bidra till personer med funktionshinders integrering i båtlivet tack vare stiftelsens stöd. Kryssarklubben är en förening som i ett sekel gjort det möjligt för folkflertalet att komma ut på vattnet på ett säkert sätt i segel- och motorbåtar. Men vi har inte tidigare uppmärksammat dessa personers behov i lika hög grad, vilket vi nu kan göra, säger Fredrik Norén generalsekreterare i Svenska Kryssarklubben.

Den första CE-märkta personliften har nyss installerats i Stockholms skärgård, på Malma Kvarn, Värmdö, som är Kryssarklubbens anläggning med hamn, gästplatser, utbildningscenter bland annat för ungdomsverksamhet samt restaurang.

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav, sjö och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare och miljövänligare båtliv. Kryssarklubben har funnits i 101 år. Den bildades ur en önskan om en förening för familjer; män, kvinnor och barn, som är på sjön på sin fritid. Kryssarklubbens inriktning var från början säkerhet, utbildning i navigation och säkerhet på sjön, tips och inspiration samt gemenskap. Så är det än i dag - 101 år av båtglädje!