Svenska Kryssarklubben som 2023 fyller 100 år håller årsmöte i Sundsvall – miljö och framtidens båtliv diskuteras

På lördag, den 19 november, håller den snart 100-åriga föreningen Svenska Kryssarklubben årsmöte i Sundsvall. Föreningens historia sammanfaller med båtlivets historia i Sverige. Miljö och framtid har en plats på årsmötet. Miljö i form av planer på fler blå bojar, bland annat i samarbete med kommunerna längs Norrlandskusten. Att förtöja vid boj är både säkert och miljövänligt, skonar havsbotten och det känsliga ålgräset som är fiskens barnkammare.

Kryssarklubben med 40 000 medlemmar i hela Sverige, varav 550 medlemmar i Bottenhavskretsen, har en diger agenda att gå igenom. Förutom sedvanliga årsmötespunkter, aktuella frågor såsom miljö och framtidens båtliv.

När det gäller miljö, arbetar Kryssarklubben på flera sätt för att medlemmarna ska kunna idka ett båtliv i harmoni med miljön. Speciellt föreningens medlemmar, som har skärgården och havet som sin rekreationsplats, vill värna den miljön. Kryssarklubben skonar havsbottenmiljön genom att lägga ut bojar att förtöja vid. Idag har Kryssarklubben 240 bojar längs med Sveriges kuster och stora sjöar. Kryssarklubben arbetar för att lägga ut fler bojar, cirka 10 nya, bland annat vid Norrlandskusten. Det senaste är att man i samarbete med Söderhamns kommun, planerar för flera blå bojar.

- Utanför vår kust i Bottenhavet har vi för närvarande 10 bojar. Exempelvis Ulvön, Storön, Kammarskär och Spikarö, säger Bottenhavskretsens ordförande Arne Kappinen.

Svenska Kryssarklubbens syfte har hållit i snart 100 år och gör det fortfarande och kommer att göra det i framtiden. Syftet är att vara till för dig i fritidsbåt – segel och motor - som vill ha ut mer av ditt båtliv genom ökad kunskap om säkerhet på sjön, navigationskunnande, båtars vård och utrustning samt tips och inspiration till långfärder till sjöss.

- Det vi ser i framtiden är ett ökat intresse för segling – i och med höga bränslepriser samt att det är ett miljövänligt sätt att ta sig fram på vattnet, ett ökat intresse för eldrift och alternativa lösningar för bränsle såsom HVO 100, säger Svenska Kryssarklubbens generalsekreterare Fredrik Norén.

I samband med 100-årsjubileet kommer Kryssarklubben ge ut en bok om sina 100 år med utblick mot båtlivets historia i Sverige. Varje år ger Kryssarklubben ut årsböcker. Bland annat har föreningen gett ut boken Norrlandskust, en guidebok för båtlivet som är väldigt populär och som även säljer bra i Tyskland.

Om Svenska Kryssarklubbens Bottenhavskrets:
Har 550 medlemmar som driver verksamheten ideellt, fritidsbåtsmänniskor i både segel- och motorbåtar. Kretsens verksamhetsområde sträcker sig från Kuggören i söder till Skagshamn i norr. Bland annat Höga Kusten och Jungfrukusten ingår i kretsens område. Utöver de 10 blå bojarna för miljövänlig förtöjning har Bottenhavskretsen två uthamnar, dit både medlemmar och andra är välkomna. Uthamnarna är träffpunkter för båtfolket. De två uthamnarna är Lillubban  utanför Njurunda och Kattskär utanför Timrå. Förutom utbildning av medlemmarna ägnar sig kretsen åt trivselaktiviteter såsom gemensamma seglatser, så kallade eskadrar och träffar med olika teman.
Ordförande Arne Kappinen: 070-322 02 28

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar i motor- och segelbåtar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare och miljövänligare båtliv.

Fredrik Norén, generalsekreterare: 070-194 32 97