Sveriges äldsta båttidning fyller 90 år

Svenska Kryssarklubbens tidning På Kryss startade i december 1930 och fyller nu 90 år. Det är Sveriges äldsta båttidning. Att titta i äldre nummer och följa fram till våra dagar är att få en historia om båtlivet i Sverige. På Kryss har idag 54 000 läsare. Svenska Kryssarklubben startade 1923 och fyller därmed 100 år om några år.

Det som förenar de tidiga numren med dagens nummer och följer som en röd tråd i alla tidningar är engagemanget, kärleken till havet, reportage om seglatser, tips på tekniska lösningar och att tidningen är som ett kitt för medlemmarna.

- Tidningen är oerhört populär och en av våra bästa medlemsförmåner, säger Svenska Kryssarklubbens generalsekreterare Fredrik Norén.

Det som skiljer är hur båtlivet skildras vilket också speglar hur båtlivet var. I början av 1900-talet var båtliv och segling ett nöje för överklassen. Herrar i kravatt och fina damer i volangblus, ofta med inhyrd rorsman och gastar. På 1930-talet kom rätt till två veckors semester för alla, vilket fick båtlivet att börja expandera. Folkbåten kom 1942, en sjösäker segelbåt där hela familjen fick plats och som var billig att tillverka. Tidningen speglar detta med bilder på barnfamiljer som tillbringar sina semesterveckor på sjön.

På 1970-talet kom den stora båtboomen i och med de första serietillverkade plastbåtarna. Den första i Sverige tillverkades redan 1961 på Fisksätra varv i Stockholm, båten Fingal. På tre år, 1971 -1974 ökar antalet fritidsbåtar med 100 000 båtar. Båtliv blir folkligt på riktigt. 1977 blir också Kryssarklubben en förening öppen för alla, tidigare behövde man bli rekommenderad in i föreningen. Kryssarklubbens medlemsantal växer i en rasande fart. Tidningen På Kryss presenterar nya båtmodeller och även ritningar på gör-det-själv-båtar, som då var populärt.

På 1980-talet börjar kvinnorna synas ovan däck och får mer utrymme som seglare. Tidigare hade kvinnorna, om de överhuvudtaget skildrats i tidningen, varit förpassade till under däck – även under seglatser. På 1950-talet uttryckte en kvinna sin frustration över dåliga förvaringsutrymmen i de så kallade köken på båtarna. Ingen båtbyggare tänkte på fackhyllor för porslin, exempelvis.

På 1990-talet började båtboomen avta i Sverige och intresset för att bygga sin båt själv avtog. Även medlemstillströmningen började stagnera något. Årets sommar, 2020, har dock Kryssarklubben sett en tillströmning igen då många semestrat hemma i ljuset av pandemin. Framförallt yngre som kanske har köpt sin första båt och känt att man vill bli medlem i Kryssarklubben, för att få kunskaper och bli en bättre båtförare. Kort sagt, få ut mer av sitt båtliv, vilket är hela syftet med Kryssarklubben.

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar i både motor- och segelbåtar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare båtliv.