Svenska Målareförbundet välkomnar en LO-samordning

Report this content

LO:s representantskap beslutade idag om en LO-samordning. Svenska Målareförbundet välkomnar detta.

En LO-samordning är viktig då det är en förutsättning för att lyfta lågavlönade och felavlönade grupper. Vi blir alltid starkare tillsammans än var och en för sig. Vi har nu tillsammans bestämt att driva avtalskrav i såväl procent som i kronor vilket ger oss betydligt större möjligheter till låglönesatsningar.

Vi har alltid strävat efter att få till en LO-samordning i avtalsrörelsen. När vi nu gemensamt går fram med krav gentemot arbetsgivarna så ökar möjligheten att förbättra villkoren för våra medlemmar med reallöneökningar, jämställdhetssatsningar och minskade skillnader mellan hög- och lågavlönade grupper. Detta är ett första steg mot att nå LO:s långsiktiga mål när det gäller att öka jämställdheten och minska klyftorna. Men mycket återstår att göra.

Svenska Målareförbundets förhandlingschef Peter Sjöstrand säger i en kommentar:

"Målareförbundet tycker att allt annat en samordning denna gång hade varit ett misslyckande, därför är vi nöjda med repskapets rekommendation. Den samordningen vi nu har framför oss ger Målareförbundets medlemmar en bättre position i kommande förhandlingar. Det är alltid bättre att vara fler om att driva olika krav, så fungerar det ute på arbetsplatserna och så fungerar det även i centrala avtalsförhandlingar."

Taggar:

LO:s representantskap beslutade idag om en LO-samordning

Citat

Peter Sjöstrand, Förhandlingschef