Svenska Målareförbundet varslar om stridsåtgärder

Report this content

Svenska Målareförbundet varslar om stridsåtgärder. Varslet träder i kraft den 22 maj klockan 10:00 och omfattar cirka 350 målare.

Kommentar till varslet av förhandlingschef Peter Sjöstrand

"Måleriföretagen saknar förankring i verkligheten. Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för Måleriyrket har pågått under en längre tid och avtalets bästföredatum är nu passerat. Förhandlingarna har nu kommit till ett läge där det inte längre går att snacka. Det måste bli verkstad vilket innebär att ett avtal skall till för förbundets 15 000 medlemmar.

Nedan återges hur vi ser på de olika yrkanden som Måleriföretagen framfört i årets avtalsrörelse.

• Hur kan Måleriföretagen på fullt allvar mena att livspusslet för den anställde underlättas om den ordinarie arbetstiden kan förläggas mellan klockan 05.00-20.00 och med möjlighet till arbetsdagar på ända upp till 15 timmar i sträck?

• Hur kan Måleriföretagen på fullt allvar mena att det är en rättvisefråga att den som blir uppsagd på grund av arbetsbrist inte ska ha rätt till minst en veckas betald ledighet?

• Hur kan Måleriföretagen på fullt allvar mena att det inte behövs ökad kontroll för att förhindra missbruk och lönedumpning med felaktigt använda avtal?

• Hur kan Måleriföretagen på fullt allvar mena att det inte skall vara något extra lönepåslag till de som har lägst löner?

• Hur kan Måleriföretagen på fullt allvar mena att en möjlighet till att förskjuta semesterlöneutbetalningen för målarna upp till två månader inte har någon kostnad?

• Hur kan Måleriföretagen på fullt allvar mena att det inte skall finnas regler om schysta omklädningsrum som är separata för män och kvinnor?

Alla som förstår något om svensk arbetsmarknad och den svenska modellen ser att deras yrkanden saknar all sans och balans och inte är i närheten av redan träffade uppgörelser denna avtalsrörelse."

Läs hela varslet i bifogad fil.

Taggar:

Varslet träder i kraft den 22 maj klockan 10:00 och omfattar cirka 350 målare.

Citat

Hur kan Måleriföretagen på fullaste allvar mena att livspusslet för den anställde underlättas om den ordinarie arbetstiden kan förläggas mellan klockan 05.00-20.00 och med möjlighet med arbetsdagar ända upp till 15 timmar i sträck?
Peter Sjöstrand, Förhandlingschef