Svenska Målareförbundets kulturstipendium 2019

Report this content

Stipendiet delas ut av Svenska Målareförbundets stipendiestiftelse; en stiftelse som har till ändamål att främja utbildning och forskning som avser arbetarrörelsens kulturella och fredsbevarande strävan.
Svenska Målareförbundet betraktar kultur som ett verktyg för stimulans, glädje, insikt, förändring och förbättring för den enskilda men också för organisationen. Kulturinsatser, fackliga insatser och fredsbevarande insatser förtjänar därför att belönas.

Kulturstipendiet 2019 tilldelas Josefine Nilsson - För det antirasistiska arbetet genom dansgruppen Kurbits crew.

Avdelningens nomineringensbrev

Svenska  Målareförbundet Avd.9 Gävle-Dala vill nominera Josefine Nilsson från Falun.
Josefine jobbar med dans i Falun och har ett flertal SM medaljer trots att hon har en svår skada i ryggen. Under 2019 har hennes adepter Kurbits Crew tävlat i talang där dom blev utslagna i semifinalen.
Men redan 2017 dansade hon och hennes adepter under parollen ”Dalarna mot rasism” på 1 maj när NMR demonstrerade i Falun.

Där visade Josefine och hennes dansande vänner att kampen mot nazismen och främlingsfientlighet kan och måste föras på alla plan, den kampen verkar ju dansen vinna, då  kampen Josefine och Kurbits Crew gör bejublade framträdanden i TV för NMR en tynade tillvaro med endast dom närmast sörjande som åhörare. Sorgligt nog finns det trots det andra främlingsfientliga krafter vårt land som måste bekämpas med alla medel.

Där spelar kulturen och i det här fallet dansen en stor roll i att motverka dessa krafter, för den känsla

och dramatik som dansen ger uttryck för gör ingen skillnad på vilken hudfärg du har, dansen är öppen för alla ung som gammal.

Dans som uttrycksform lever sorgligt nog en lite undanskymd tillvaro för de allra flesta, det är synd då det är svårt att inte beröras när man ser ett dansuppträdande på vilken nivå det än är.

Därför borde kulturpriset 2019 i Sv. Målareförbundets namn gå till Josefine Nilsson då både dans och måleri är kultur och hantverk!