Tillsammans minskar vi matsvinnet i livsmedelsbranschen

I förra veckan gick vi ut med en debattartikel som tar avstamp i Ingenjörsvetenskapsakademiens, IVA:s, nya rapport om hur det svenska näringslivet ska bli mer resurseffektivt. Vi hoppas att det blir ett första steg mot en smartare livsmedelsbransch med minskat matsvinn.

För att ett företag ska bli framgångsrikt krävs en hållbar verksamhet. Det handlar om att hushålla med resurserna och vara klimatsmart. Vi som verkar inom livsmedelsbranschen har ett stort ansvar. Enligt Naturvårdsverket motsvarar produktionen av den mängd mat som slängs varje år ett utsläpp på runt två miljoner ton koldioxid. Det utgör cirka tre procent av de totala utsläppen av växthusgaser i Sverige. Vi måste bli bättre.

Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, publicerade nyligen en rapport (Resurseffektiv affärsmodell – stärkt konkurrenskraft) om hur det svenska näringslivet ska bli mer resurseffektivt. Ett av fokusområdena är livsmedelsbranschen. IVA slår bland annat fast att vi måste bli bättre på att samarbeta i olika led och se till helheten och inte våra enskilda intresseområden. Om vi gör det kan exempelvis matsvinnet minska. Här uppmanar IVA till nolltolerans.

Svenska Retursystem, SRS, är en viktig del i distributionsledet av livsmedel. Vi ägs av dagligvarubranschen och hälften av Sveriges färskvaruleveranser går via vårt retursystem. Varje dag bidrar vi till minskat matsvinn.

Flera års hårt arbete för att bli en hållbar aktör har gett resultat. SRS arbetar redan idag inom samtliga områden som IVA listar. Men det räcker inte. Vi vill bli bättre och jobbar nu för att ytterligare effektivisera våra kunders lastbärarflöden. Det ger ökad spårbarhet och kontroll över branschens returenheter i alla flöden. Vår ambition är att uppfylla rapportens samtliga krav. För målet är ju självklart att bli klimatsmartare och på sikt klimatneutrala. Detta samtidigt som vi ökar vår konkurrenskraft och blir attraktivare i kundens ögon.

Men för att verkligen göra skillnad behöver vi ett utökat samarbete. Här handlar det om att livsmedelsbranschen – hela kedjan från producent till butik – tar sitt ansvar. Tillsammans kan vi säkra utvecklingen av innovationer som minskar matsvinnet, dela på resurserna och öka spårbarheten. Målet är att ha Sveriges hållbaraste varuflöde. Det är bara när vi alla går samman och arbetar mot målen som vi kommer att göra skillnad på riktigt.

Anna Elgh, vd Svensk Retursystem

Svenska Retursystem förenklar, effektiviserar och miljöanpassar den svenska dagligvarubranschen genom att driva och utveckla emballagesystem som bygger på återanvändning istället för engångsanvändning. Grundidén är att konsumentprodukterna ska levereras i returenheter som hela tiden återanvänds i ett system till fördel för miljön i stället för att levereras i engångsemballage. Systemet har en snabb tillväxt och i dagsläget levererar och återtar Svenska Retursystem årligen över 130 miljoner returlådor i systemet, vilket motsvarar att över 500 000 enheter dagligen används som lastbärare i branschens varuflöden.