Spela Lagom gör spelandet mer ansvarsfullt – stor kampanj och ny sajt lanseras

Idag presenteras fortsättningen på Spela Lagom! – den ansvarsmärkning som Svenska Spel införde i marknadsföringen i början av april. Idag lanseras den nya sajten – www.spelalagom.se – och på söndag drar en rikstäckande annonskampanj igång.

Spela Lagom!-logotypen och budskapet ingår numera i all kommersiell reklam Svenska Spel gör för sina spel, oavsett medium eller spelprodukt. Vid sidan om det kommersiella budskapet uppmanar marknadsföringen även spelaren att spela lagom.

– Ordet ”lagom” är någonting typiskt svenskt, ibland kritiserat men också många gånger använt som något positivt för att beskriva måtta, tillräcklighet och balans. Jag tycker det är ett alldeles utmärkt ord för att beskriva vad vi vill åstadkomma med vårt spelansvar. Spel ska ske på en lagom nivå – det är då det blir roligt. Samtidigt tänker vi inte tala om för den enskilde vad som är lagom för honom eller henne – lagom är alltid individuellt, säger Jesper Kärrbrink.

I centrum för kampanjen finns sajten www.spelalagom.se där spelaren hittar all viktig information om spelvanor och spelansvar, kan ta del av de verktyg som finns och där både spelare och anhöriga kan få information om hur de kan få hjälp med sitt eget eller andras problemspelande.

– Sajten blir navet i vår kommunikation kring spelansvar och kommer att vara mycket viktig för vårt totala spelansvarsarbete. På sajten finns inga spelmöjligheter eller budskap som uppmanar till spel, säger Jesper.

Förhoppningen är att Spela Lagom! kan bidra till att öka konsumenternas medvetenhet om sina spelvanor. Att fler spelare reflekterar över och tidigare uppmärksammar sitt spelande ska förhoppningsvis leda till att fler upptäcker och börjar använda de olika kontrollverktyg Svenska Spel erbjuder, till exempel personlig spelbudget, självtest av spelvanor och möjligheter till självavstängning.

På söndag drar en rikstäckande annonskampanj igång. Färger och typsnitt kommer att skapa igenkänning hos spelaren men budskapet är ett helt annat – ”Tänker du för mycket på spel?”

– Det här är första gången som vi genomför en kampanj av denna storlek som uppmärksammar riskerna med spel och som direkt uppmanar våra kunder att fundera över sitt eget spelande, säger Jesper.

Svenska Spel förbereder ytterligare spelansvarssatsningar under sommaren med fokus på att öka kundernas kontroll över sitt spelande.

– Vi kommer att ta vårt spelansvar till en helt ny nivå. Det är för tidigt att presentera någonting nu men så mycket kan jag säga att vi utvecklar vår filosofi kring spelansvar - att det blir som mest effektivt när man sätter verktygen i händerna på spelaren själv.

– Vår ambition är att vara världsledande inom spelansvar. Men jag hoppas samtidigt att detta kan bidra till att lyfta fram och synliggöra behovet av ett aktivt spelansvar hos samtliga av branschens aktörer, säger Jesper Kärrbrink.

För mer information kontakta:
Andreas Jansson, informationschef Svenska Spel, tel 070-330 37 70.