Sundin och Mårts valde bästa ungdomsledaren

Från början var de hundra. Nu återstår tolv. När LG Hockey Games i helgen avgörs i Globen presenteras vem som får Svenska Spels och Svenska Ishockeyförbundets ungdomsledarpris.

Svensk ishockey är beroende av de ideella krafterna och för att stimulera och samla talang- och utvecklingsresurser byggde Svenska Spel och Svenska Ishockeyförbundet i september 2010 www.hockeyakademin.se en digital samlingsplats för talang- och tränarutveckling. Här har de som röstat gjort sin röst hörd. Och i helgen delas det första ungdomsledarstipendiet ut.

Det fanns många att välja bland. En jury av experter bestående av Mats Sundin, Per Mårts, Erika Holst och Tommy Boustedt fick hjälpa till.

– Våra framgångar syns mest via landslagens prestationer men grunden till dem läggs i distrikten, hos alla föreningar som fostrar och utvecklar duktiga spelare. Det vill vi lyfta fram genom det här stipendiet, säger Tommy Boustedt, chef för Ishockeyförbundets utvecklings- och landslagsavdelning.

Vinnaren kommer att presenteras imorgon i samband med Sverige-Rysslandmatchen i Globen. Och förutom äran får han åka på en studieresa till Hockey-VM 2011 i Slovakien tillsammans med Tre Kronor och Svenska Ishockeyförbundet. En resa värd 40 000 kronor.

De tolv nominerade är:

Magnus Blårand, DIF U15, Stockholm

Pär Engstrand, Växjö Lakers Ladies, Kronoberg

Anders Johansson, Piteå HC pojkar -97, Norrbotten

Andreas Olsson, Mora IK, Dalarna

Mattias Jonsson, AIK, Stockholm

Björn Gunnarsson Örebro HUF, Örebro

Robert Ohlsson, Åsele IK, Västerbotten

Magnus Wikudd, Sundsvall Hockey, Västernorrland

Thomas Lilja, Västgötahockeyn, Västergötland

Christian Eriksson Olofströms IK, Malmö

Åke Hälldahl, Svedjeholmens IF P99, Örnsköldsvik