Svenska Spel följer den nya stjärntrenden – storsatsar på BingoLive

Vad har Catherine Zeta Jones, Robbie Williams, Mick Jagger och Sharon Osbourne gemensamt? De är alla inbitna bingoutövare. Bingotrenden har på mycket kort tid fått starkt fotfäste i såväl USA som Europa, där hippa bingoklubbar blivit omåttligt populära bland såväl kändisar som unga trendsättare. Svenska Spel var snabba att skönja tendensen, vilket nu resulterar i en utrullning av nya BingoLive-hallar i Sverige.

Fenomenet med bingohallar har existerat under decennier och är egentligen ingenting nytt. I Sverige finns det ca 90 bingohallar runt om i landet där överskottet går direkt till det lokala föreningslivet. Det som däremot är en nyhet är att bingo numera spelas i ett större åldersspann och att den trenden växer sig allt starkare. Men den nya bingotrenden lockar inte bara kändisar. Många män och kvinnor i åldrarna 30-40 år har i bingon hittat ett nytt, medryckande fritidsintresse med stor social utväxling.

- I och med vår Bingolivesatsning hoppas vi kunna utveckla bingon i Sverige. Vi kommer att satsa på både själva bingoupplevelsen och spelansvaret för att en ännu större andel spelande svenskar ska välja att spela tryggt och säkert hos oss. Vår satsning på BingoLive innebär en kraftig ökning av spelansvaret kring bingospelet som i dag har en nästan lika hög andel problemspelare som exempelvis Vegas-automaterna, säger Jesper Kärrbrink.

BingoLive är framtidens bingospel. Ljud och ljus, olika teman och events gör bingon till en mycket tilltalande show för alla som söker en kul och alternativ nöjesupplevelse. Fridhemsplans BingoLive-hall erbjuder oändliga möjligheter. Med en fantastisk stämning i en modern miljö skapas en totalupplevelse på plats. Här kan man anordna allt från större och mindre publika events till intima företagstillställningar och annorlunda temakvällar.

- Det finns en enorm potential i BingoLive. Genom att vi nu genomför en modernisering av bingon och satsar på en helhetsupplevelse, kommer vi att nå ut till många fler och framförallt hitta till nya målgrupper. Med hallen på Fridhemsplan skapas också nya möjligheter som catering av mat och dryck till slutna sällskap, säger Jesper Kärrbrink.

Svenska Spels vinst går oavkortat tillbaka till samhällsnyttiga ändamål. 2007 fick idrottsrörelsen 1,394 miljarder och ungdomsstyrelsen 196 miljoner av Svenska Spel. Hela 90 % av överskottet från BingoLive går direkt till de föreningsallianser som är knutna till den hall som du besöker. I entrén kan du se vilka föreningar som är knutna till just den BingoLive-hallen. Spelarna kommer att kunna vinna en maxvinst på 100 000 kronor.

Idag finns det fem BingoLivehallar i Sverige: Fridhemsplan, Hötorget, Sundbyberg, Skärholmen samt Jönköping. Tre olika typer av bingospel existerar hos BingoLive. Spelet Jackpot som kort går ut på att en högre vinst kopplas till en viss radvinst där bingo ska uppnås inom ett givet antal drag. Variantbingo är ett 75-nummers bingospel och den vanligaste formen av bingo. Variantbingo spelas på brickor med ett eller tre fält och varje fält innehåller 25 nummer. I spelet finns fem vinstgrupper, från en hel rad till en hel bricka med fem rader. I 90-nummersbingo spelar deltagaren på brickor som har ett eller sex fält. Varje fält innehåller här 15 nummer och här spelas normalt om tre vinstgrupper. I hallarna finns även CaféLive och Vegasautomater.
Åldersgränsen för att få vistas i Svenska Spels BingoLive-hallar är 18 år.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Jesper Kärrbrink, vd för Svenska Spel, 070 - 536 26 36
Mikael Bonnevier, affärsområdeschef BingoLive, 070 - 286 10 28
Nina Ehnhage, informationsavdelningen Svenska Spel, 070 - 568 72 20

Bilder finns att hämta i mediearkivet i pressrummet på svenskaspel.se
Foto: Mark Earth