Svenska Spel inför 18-årsgräns på alla spel utom lotter

Från och med början av nästa år kommer välkända spel som Stryktipset, Lotto och Keno enbart att kunna spelas av personer över 18 år. - Genom den här förändringen underlättar vi för våra ombud och stärker spelansvaret ytterligare, säger Svenska Spels vd Jesper Kärrbrink.

Svenska Spels övriga försäljningskanaler – cirka 2 000 restauranger, de fyra internationella kasinona, webbplatsen svenskaspel.se och spel via mobiltelefon – har alla redan idag åldersgräns för allt spel.
- Vi genomför sedan länge provköp i våra butiker för att kontrollera att de idag befintliga åldersgränserna (spel på Oddset) följs. Provköpen har haft positiva effekter på ålderskontrollen, men vi har också märkt att det skulle underlätta för ombuden om åldersgränsen omfattade fler spel. Därför gör vi den här förändringen, säger Jesper Kärrbrink.

Svenska Spels samtliga lotter är undantagna från 18-årsgränsen.
- Dels är lotter som säljs i butik marknadens kanske mest ofarliga produkt, dels saknar föreningslivets alla lotterier åldersgräns. Att införa åldersgräns enbart på vissa av marknadens lotter skulle krångla till det på många sätt – ombud och kunder skulle uppleva situationen som förvirrande och föreningslivet skulle inte längre kunna låta ungdomar sälja lotter för att finansiera sin verksamhet.

Spelansvar är en av Svenska Spels viktigaste strategier. Bolaget betraktas som ett av världens främsta inom området.
- Vår ambition är att vara världsledande inom spelansvar. Vi ska erbjuda våra kunder underhållande och säkra spel och vi ska erbjuda dem verktyg som kan hjälpa dem att ha god kontroll över sitt spelande. Genomtänkta och välfungerande åldersgränser är en viktig grundförutsättning för detta arbete.

FAKTA ÅLDERSGRÄNSER
Spel i butik – 18 år på samtliga spel utom lotter
Spel på restaurang – 18 år
Internet och telefon – 18 år (även lotter)