Böter, indraget körkort och rättegång för svarttaxiförare i Luleå

I den rättsliga processen i Luleå mot personer som kört svarttaxi har nu merparten av de misstänkta, tio personer, erkänt olaga respektive otillåten taxitrafik. I och med erkännandet har dessa fått 90 dagsböter vardera samt för de som misstänkts för olaga taxitrafik även indraget körkort i fyra månader.

• I det här aktuella fallet har två taxiförare i Luleå gjort en polisanmälan om den olagliga trafiken, säger Natalee Ågren, verksamhetschef Svenska Taxiförbundet. Det är nu Svenska Taxiförbundets förhoppning att den rättsliga processen  avskräcker andra från att köra svarttaxi.

I två fall av otillåten taxitrafik där individen nekat till brott kommer huvudförhandling att hållas i Luleå tingsrätt den 28 augusti respektive 25 september. Svenska Taxiförbundet kommer att bevaka dessa rättegångar med förhoppning om att de kommer leda till fällande domar.

• Att en domstolspraxis med fällande domar utvecklas är viktigt, inte minst för kommande arbete för polis och åklagare, säger Tommy Pilarp, chefjurist, Svenska Taxiförbundet. En praxis underlättar också för tingsrätterna ute i landet nästa gång svarttaxiförare misstänks och åtalas för olaga eller otillåten taxitrafik.

Förbundet har nyligen framfört till regeringen krav på skärpta straff som även ska inkludera fängelse för olaga och otillåten taxtrafik.

Natalee Ågren, natalee.agren@taxiforbundet.se 0730656678

Tommy Pilarp, tommy.pilarp@taxiforbundet.se 0735148037