En sänkning av reduktionsplikten blir en lättnad för taxi

Reduktionsplikten kommer att sänkas till sex procent vid årsskiftet, vilket innebär att det kan bli runt 5,50 kronor billigare per liter diesel att tanka redan 2024.

Den nya lägre nivån ska gälla under mandatperioden. Det har visat sig att reduktionsplikten inte är en effektiv klimatpolitik, skriver de fyra ledarna för Tidöpartierna på DN Debatt den 7 maj. Reduktionsplikten, som innebär att bensinbolagen måste blanda in en viss andel biobränsle i tanken, ligger i dag på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.

Svenska Taxiförbundet har tidigare tillskrivit regeringen i ärendet och ser fram emot beslutet.

• Sänkningen av reduktionsplikten innebär en lättnad för vår taxinäring i den kostnadsexplosion som började för ett år sedan, säger Lennart Kalderén, ordförande i Svenska Taxiförbundet. Bränsleprischocken det senaste året har frestat hårt på taxiföretagens ekonomi.

Lennart Kalderén poängterar att Förbundet naturligtvis delar oron för klimatet och att branschen också är på god väg mot en fossilfri fordonsflotta. Dock är cirka 70 procent av fordonen fortfarande bensin- eller dieseldrivna, vilket innebär att företagen under en övergångstid behöver rimliga villkor för att bedriva transporterna.

• Vi skulle också gärna se lättnader i prisbilden för miljödieseln HVO 100 som tycks ha fastnat på rekordnivåer, säger Lennart Kalderén. Regeringen måste också jobba vidare med dialogen gentemot EU för att rädda skattebefrielsen för biogas.

Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet

mobil: 070 623 29 00, mail: lennart.kalderén@taxiforbundet.se